مگاپیکسل؟فریم؟سونی؟دید در شب؟ راهنمای خرید دوربین مداربسته

ما در زرین سیستم عرضه کننده انواع دوربین مداربسته با تکنولوژی های IP، انالوگ در بازار هستیم و این افتخار را داریم که از سال 1372 همراه شما عزیزان باشیم و به خدمت رسانی به شما بپردازیم، یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مراجعان به ما در زمینه ی دوربین مداربسته میشود سوال در مورد مگاپیکسل دوربین مداربسته است این که دوربین مداربسته دو مگاپیکسل نصب کنند یا دوربین مداربسته چهار مگاپیکسل

ما در گذشته در مقالاتی جداگانه درباره انتخاب دوربین مداربسته مناسب اماکن پرداخته ایم.دوربین مداربسته مناسبدر این مقاله به صورت مفصل در مورد دوربین مداربسته مناسب با مکان شما توضیح داده شده است، مهم ترین سوالاتی که قصد داریم به آن ها پاسخ دهیم موارد زیر است:

سوال اول: برای نصب و تجهیز مکانتان به دوربین مداربسته و دزدگیر چه چیزهایی لازم است بدانید؟

سوال دوم: چه دوربین مداربسته ای با چه مشخصاتی برای شما مورد نیاز است؟

دوربین مداربسته AHD یا IPدوربین مداربسته AHD یا IP

دوربین مداربسته مورد نیاز برای مکان شما چه تکنولوژی دارد؟ ایا باید دوربین مداربسته مکان شما تحت شبکه باشد و یا انالوگ همه ی این موارد در این مقاله توضیح داده شده است.

مقایسه دوربین انالوگ و تحت شبکه

هزینه های دوربین مداربسته

هزینه ی نصب دوربین مداربسته و قابلیت های فنی متناسب با آنکل هزینه های تجهیازت اصلی شامل: دوربین مداربسته، دستگاه مدیریت تصویر و… به انضمام هزینه های تجهیزات جانبی: کاور دروبین مداربسته، فلکسی، رک و… به همراه هزینه های نصب و راه اندازی چه مقدار است. همه ی این موارد در این مقاله به صورت مفصل توضیح داده شده است.

هزینه های دوربین مداربسته

نکات نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته

ما در زرین سیستم به آموزش نصب دوربین مداربسته و نکات آن پرداخته ایم.
شاید ممکن باشد شما دوست داشته باشید سیستم دوربین مداربسته مکانتان را خودتان نصب بنمایید.
حال ما در این جا به آموزش نصب دوربین مداربسته با تکتولوژی در بستر آنالوگ میپردازیم، تیم تولید محتوی زرین سیستم امیدوار است که این آموزش ها بتواند برای شما کارا و راه گشا باشد.

در این مقاله ما به نکات نصب دوربین مداربسته میپردازیم امیدواریم جهت نصب دوربین مداربسته این نکات را حتما رعایت بفرمایید.

موارد فنی و مهمی را که باید جهت تشخیص دقیق و صحیح موقعیت نصب دوربین ها را باید حتما در نظر بگیرید.

آموزش نصب دوربین مداربسته

دوربین مداربسته اماکن مختلف

ما در زرین سیستم عرضه کننده انواع سیستم های حفاظتی و نظارتی با هدف بالا بردن سطح حفاظت اماکن شما هستیم، هر مکانی بنابر نیاز های خاص خود و همچنین موارد استفاده نیازمند موارد خاصی هست.دزدگیر جهت اماکن، دزدگیر اپارتمان، دزدگیر ویلا، دزدگیر مغازه، دزدگیر باغما برای هر فضا برای مثال: تجاری، آپارتمان، ویلا، باغ، دامداری، مرغداری، کارخانه، آموزشگاه، اداره، طلافروشی، مجتمع تجاری، منزل یک سری نکات خاص جهت نصب تجهیزات حفاظت الکترونیک و همچنین تجهیزات خاص به خودشان را دارند.

دوربین مداربسته اماکن مختلف

مگاپیکسل دوربین مداربسته

این که دوربین مداربسته دو مگاپیکسل استفاده کنید یا چهار مگامپیکسل و یا حتی پنج و هشت مگاپیکسل بنابر نظر خودتان است.مگاپیکسل دوربین مداربستهقاعدتا بودجه شما در حال حاضر بسیاری از دستگاه های مدیریت تصویر که در بازار عرضه میشود رزولوشن تا پنج مگاپیکسل را به راحتی ساپورت میکنند ولی آیا دوربین مداربسته پنچ مگاپیکسل بهتر از دوربین مداربسته چهار مگاپیکسل است؟

مگاپیکسل دوربین مداربسته

میتوانیم بگوییم این قضیه مشخص کافی نیست چون پارامتری هایی همانند: فریم تصاویر ذخیره شده دوربین مداربسته، تکنولوژی های مورد استفاده دوربین مداربسته، نوع ذخیره سازی تصاویر همه و همه مواردی است که در انتخاب دوربین مداربسته بسیار مهم است.فریم دوربین مداربستهاگر تصاویر دوربین مداربسته شما مگاپیکسل بالایی داشته باشد ولی فریم پایین داشته باشد در زمان بازبینی شما با عدم وضوح مواجه خواهید شد.موارد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد که در نهایت شما تصاویر با کیفیت مناسبی داشته باشید.

فریم دوربین مداربسته

ذخیره سازی تصاویر و فرمت ذخیره سازی

یکی از موارد بسیار مهم در دوربین مداربسته نوع ذخیره سازی تصاویر است، در بسیاری از موارد است که میبینید دوربین مداربسته دو مگاپیکسل و یا حتی دوربین مدرابسته چهار مگاپیکسل و یا پنج مگاپیکسل استفاده شده است ولی ذخیره تصاویر به صورت 1080N میباشد.

این قضیه به این معنی است که دستگاه مدیریت تصاویر شما درسته که تصاویر را به صورت زنده پنج مگاپیکسل نشان میدهد.نوع ذخیره سازی دوربین مداربسته

ولی در زمان ذخیره سازی تصاویر جتی از 1.3 مگاپیکسل هم کم تر است پس در نتیجه اگر از دوربین مداربسته دو مگاپیکسل استفاده بفرمایید که 1080P تصاویر را ذخیره میکند بسیار بهتر از دوربین مداربسته پنج مگاپیکسل با ذخیره 1080N خواهد بود.(حتی اگر دوربین یک و سه دهم مگاپیکسل هم نصب کنید با ذخیره یک و سه دهم مگاپیکسل تصاویر ذخیره شده ی بهتری خواهید داشت.)فرمت فشرده سازی دستگاه مدیریت تصویرنکته ی دیگری که در انتخاب دستگاه مدیریت تصاویر بسیار مهم است فرمت ذخیره سازی است.(در حال حاضر فرمت های رایج ذخیره سازی شامل: H264 – H264 پلاس – H265 – H265 اولترا میباشد.) هر چقدر نوع فرمت فشرده سازی تصاویر بهتر باشد شما با تصاویر یکسان طول زمان ذخیره سازی بالاتری را خواهید داشت.

فرمت ذخیره سازی دوربین مداربسته

ظرفیت ذخیره سازی و هارد مورد استفاده

از آن جا که دستگاه مدیریت تصاویر به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته در حال ذخیره سازی تصاویر(ذخیره تصاویر در لحظه) و پاک کردن تصاویر ذخیره شده ی قدیمی(تصاویر قدیمی که اخرین تصاویر در دروه ی تصاویر ذخیره سازی دوربین مدرابسته است.) چون شما در سیستم نظارتی همیشه چند وقت اخر را دارید.

فلذا اگر از هارد های عادی جهت ذخیره سازی تصاویر دوربین مداربسته استفاده بفرمایید پس از چند مدت هارد مورد نظر معیوب میشود، ضمن این که از آن جا که این هارد ها قابلیت AllFrame  را ندارد فریم هایی از تصاویر را ممکن است ذخیره ننماید.

هارد وسترن بفنش جهت ذخیره ی تصاویر

کمپانی وسترن دیجیتال اقدام چند سالی است که اقدام به ساخت هارد های مخصوص دستگاه مدیریت تصاویر نموده است و سریال بنفش این هارد های مخصوص دوربین مداربسته میباشد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که بعضی از هارد های عرضه شده ی سریال وسترن بنفش از نوع ریفر شده(دست دوم هایی که تعمیر میشود و دربازار عرضه میشود.) است که قاعدتا قیمت پایین تر و احتمال خرابی بالا تری دارد.

  • پایداری بسیار خوبی دارد.
  •  عمر بسیار بالایی نسبت به هارد دیسک داخلی معمولی دارند.
  • یکی از تکنولوژی‌های به کار رفته در این سری از هارد دیسک‌ها AllFrame نام دارد که باعث می‌شود میزان فریم‌های از دست رفته در هنگام ضبط تصاویر، به صفر برسد، بنابراین شما دیگر هیچ فریمی را از دست نخواهید داد.(در گذشته از دست دادن تکه هایی از تصاویر گذشته امری اجتناب ناپذیر در هارد DVR بود.)
  • از دیگر تکنولوژی‌های به کار رفته در این هارد دیسک می‌توان به Intelliseek اشاره کرد که برای ارائه تعادل میان عملکرد و قدرت در هارد دیسک به کار می‌رود و باعث کاهش لرزش، صدا و مصرف برق هارد دیسک می‌شود.
  •  این هارد دیسک به رابط SATA III با سرعت انتقال اطلاعات ۶ گیگابایت بر ثانیه مجهز شده است و سرعت گردش آن ۷۲۰۰ دور در دقیقه است.
  • همچنین قابلیت ثبت همزمان تصاویر گرفته شده توسط ۳۲ دوربین مداربسته مختلف را دارد که قابلیت بسیار مهمی در استفاده‌های نظارتی محسوب می‌شود.
  • این هارد مخصوص DVR در ظرفیت‌های مختلفی تولید شده و انتخاب مناسبی برای هارد DVR است.
  • این هارد DVR در ظرفیت های ۱ ترابایت – ۲ ترابایت – ۴ ترابایت – ۸ ترابایت – ۱۰ ترابایت و مخصوص سیستم های مداربسته و نظارت تصویری طراحی شده است.

هارد دوربین مداربسته

دید در شب دوربین مداربسته

قابلیت دید در شب یکی از مواردی است که برای مشتریان سیستم های دوربین مداربسته بسیار مهم است، در حال حاضر تقریبا تمامی دوربین های مداربسته عرضه شده در زرین سیستم دارای قابلیت دید در شب هستند.دید در شب با پروژکتوردوربین مداربسته دید در شب توانایی نمایش تصاویر را در شب ایجاد میکند و میتوان در تاریکی شب تصاویر دوربین مداربسته را با کیفیت بالا نمایش داد. دید در شب دوربنی مداربسته یکی از قسمت های مهم دوربین مداربسته میباشد.

دوربین های مداربسته دارای قابلیت ها و تکنولوژی های مختلفی برای دید در شب هستند: پروژکتور دید در شب، دید در شب رنگی (استارلایت)، دید در شب فوق پیشرفته (سوپر استارلایت) که تصاویر بسیار با کیفیت را در شب نمایش میدهند.انواع دید در شب ها و قابلیت های دوربین مداربسته دید در شب

چیپست دوربین مداربسته

دوربین مداربسته از اجزای مختلفی ساخته میشود مانند:بدنه – نور افکن دید در شب لنز و…

تاثیر گذار ترین جز در کیفیت تصویر دوربین مداربسته چیپ پردازنده مورد استفاده در دوربین مداربسته است که به غیر از کیفیت رزولوشون تصویر (چند مگاپیکسل بودن یا چند چند تی وی لاین بودن چیپست) نوع پردازنده ی آن در ارائه تصویر بسیار مهم و تعیین کننده است.

کارخانه های مختلفی اقدام به ساخت چیپ دوربین مداربسته مینمایند که مهم ترین چیپ های عرضه شده در ایران توسط کارخانه های زیر است:

پردازنده OV یا OmniVision

پردازنده Aptina

پردازنده SONYانواع چیپست دوربین مداربستههر کدام از این برند ها چیپست دوربین مداربسته در سری های مختلفی را تولید میکنند که هر مدل کیفیت تصویر رزولوش و خاصیت های نرم افزاری و سخت افزاری متفاوتی دارد و بدین صورتا دوربین مداربسته چهار مگاپیکسل و یا و یا پنج مگاپیکسل میشود.

انواع برد دوربین مداربسته

دوربین مداربسته تحت شبکه

در این مقاله ما به بررسی تکنولوژی دوربین مداربسته تحت شبکه و قابلیت های فنی و همچنین امکان سنجی نصب سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه پرداخته ایم.

دوربین مداربسته تحت شبکه

زاویه پوشش دوربین مداربسته و طول پوشش دوربین مداربسته

این که دوربین مداربسته چه زاویه ای از تصاویر را میتواند مشاهده نماید و این که چه طولی را میتواند ببیند ربط مستقیمی به لنز مورد استفاده در آن دارد.

در بسیاری از موارد سوال میشود که دوربین مداربسته قادر است تا چه طولی را مشاهده نماید.

جواب این سوال این است که هر چقدر که چشم شما میبیند دوربین مداربسته هم همان قدر را میبیند ولی اگر بحث در مورد کیفیت دید میباشد(قابلیت تشخیص چهره) میتوان گفت در دوربین مداربسته انالوگ کم تر از هشت متر، در دوربین مداربسته دو مگاپیکسل بین 12 الی 14 متر در دوربین مدرابسته چهار مگاپیکسل حدودا پانزده متر و در هشت مگاپیکسل حدودا 18 متر را با لنز 3.6 میلی متر میتوان مشاهده نمود.

تراکم پیکسل PPF دوربین

اگر هدف شما این است که با استفاده از دوربین مداربسته فاصله ای دور را مشاهده نمایید نیاز به لنز هایی با بزرگ نمایی زیاد دارید( همانند دوربین دو چشمی که شما با آن میتوانید فواصل را مشاهده نمایید.)

قاعدتا اگر از دوربین مداربسته ای با لنزی که بزرگ نمایی بالا دارد استفاده بفرمایید دیگر زاویه ی دید بالایی نخواهید داشت.

لنز و زاویه دید دوربین مداربسته

دوربین مداربسته چرخشی و 360 درجه(فیش ای)

استفاده از این دوربین پاناروما(360 درجه یا همان فیش ای) در محیطهایی مانند: سالن های بزرگ،سوله ها و فضاهای تفریحی بزرگ بسیار مناسب است زاویه دید فوق العاده گسترده ای دارد.

استفاده از دوربین های چشم ماهی بسیار مرغون به صرفه و مفید است اما محدودیت هایی نیز در نصب این دوربین ها وجود دارد.
کم بودن یا زیاد بودن بیش از حد ارتفاع سقف با توجه به نوع دید لنز دوربین های چشم ماهی معمولا این دوربین ها در ارتفاع بین 3 تا 6 متر بهترین تصویر را برای شما ایجاد میکنند. در صورت کم بودن یا زیاد بودن بیش از حد ارتفاع شما تصویر مناسبی از محل نخواهید داشت.دوربین فیش ایهم سطح نبودن سقف: سقف محل نصب دوربین باید تا جای ممکن هم سطح باشد. هم سطح نبودن سقف باعث خواهد شد شما بخش زیادی از زاویه دید دوربین خود را از دست دهید.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کنید که با استفاده از دوربین فیش ای درسته که زاویه ی دید بالایی دارید اما رزولوشن تصویر پایینی خواهید داشت چرا که پیکسل های تصاویر اصطلاحا بیشتر باز میشود.

دوربین مداربسته فیش ای

دوربین مداربسته چرخشی(اسپید دام)

دوربین مداربسته اسپید دام دارای قابلیت گردش و آزادی مفصل درجه در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. این دوربین های معمولا دارای یک بدنه دام (گنبدی شکل) و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند.معمولا از دوربین مداربسته گردان بخاطر ظاهرگنبدی شکل اش درجهت اهداف نامناسب بکارگرفته می شود.گمان میشود این دوربین برای پوشش امنیتی در تمامی جهات مناسب باشند.اما این دوربین ها تنها یک جهت را در هر لحظه پوشش می دهند.

برای استفاده از این نوع دوربین مداربسته به یک اپراتور نیاز است و در صورتی که اپراتور برای تنظیم و مانیتورینگ دوربین مداربسته حضور نداشته باشد دوربین مداربسته گردان تنها نقش یک دوربین عادی را بازی خواهد کرد.دوربین های گردان با توجه به دارا بودن قابلیت زوم مکانیکی میتوانند زاویه دیدی قابل تنظیم داشته باشند.

زاویه دید این دوربین ها را معمولا تنها با توجه به میزان بزرگ نمایی آنها نشان می دهند و برای اطلاع از نوع لنز متغییر نصب شده بر روی دوربین مداربسته باید به دفترچه راهنمای دوربین مراجعه کرد.

کاربرد اصلی دوربین های اسپید دام نظارت محیط های وسیع مانند: سوله ها، ورزشگاه ها و معابر عمومی است.

دوربین مداربسته اسپید دام

دوربین مداربسته فیک یا اصلی

مشتریان دوربین مداربسته سوال های متداول بسیاری در مورد خرید و استفاده از دوربین مداربسته هستند.

  1. ایا این سیستم ها کار میکنند؟
  2. خطا و خرابی های دزدگیر و دوربین مداربسته چه جوریه؟؟
  3. ایا این ها گارانتی دارند؟
  4. از کی بخریم خیالمون راحت باشه؟
  5. کجایی هستند این سیستم ها
  6. این سیستم ها خطا ندارند!؟
  7. چقدر ذخیره داره تصاویر و تصاویر پاک نمیشه؟
  8. سیستم های ارزون قیمت داریم!؟

شبه ها، سوالات خریدار دوربین مداربسته

دیدن تصاویر از طریق تلفن موبایل از راه دور

یکی از مواردی که برای خریداران سیستم دوربین مداربسته مهم است، تماشای تصاویر دوربین مداربسته خود در تلفن همراه شان از طریق اینترنت است.انتقال تصویر در گوشی موبایل

شما می توانید با اتصال سیستم نظارت تصویری خود به شبکه اینترنت (به وسیله ی مودم ADSL و یا مودم بی سیم) از هر جایی که هستید تصاویر دوربین مداربسته را به صورت زنده یا ضبط شده مشاهده کنید.

یکی دیگر از راهکارهای امنیتی (نظارتی) بهره گیری از دوربین های مداربسته می باشد.جهت انتقال تصاویر دوربین مداربسته میتوان بر بستر اینترنت هر جای دنیا که باشید مشاهده فرمایید، با استفاده از مودم ADSL - مودم TDLTE - مودم 3G و یا حتی استفاده از رادیو به انتقال تصاویر بپردازید.

دوربین مداربسته مخفی، لامپی، کلیدی و…‫دوربین مداربسته مخفی‬‎دوربین مخفی (دوربین مداربسته سوزنی- دوربین مداربسته پین هول) مراجعین بسیاری به دلایل متنوعی خواهان دوربین مداربسته مخفی  هستند، به صورتی که دوربین مداربسته نصب شده در مکان مورد نظر از دید حاضران محیط پنهان باشد و این سوال را میپرسند که ایا دوربین مداربسته ای که در فیلم های سینمایی اکشن جاسوسی استفاده نشان میدهند وجود دارد؟!؟!

ما در این مقاله به بررسی این دوربین مداربسته پین هول میپردازیم.

دوربین مداربسته مخفی

 

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران