الگوریتم فشرده سازی تصاویر

اثر الگوریتم های فشرده سازی تصویر چیست؟

برای فهمیدن دلیل افزایش نرخ فریم در ثانیه لازم است ابتدا مقدمه ای از الگوریتم های تصویری بیان شود.اصل اساسی فشرده سازی این است که باید هر آنچه اضافی است حذف شود تا اندازه فایل کوچکتر شود. هر نوع فشرده سازی در واقع مصالحه ای بین کیفیت تصویر و اندازه فایل است. پس از نصب دوربین ها باید نرخ فریم در ثانیه و کیفیت تصویر بر اساس نیاز شما تنظیم شود. نرخ فریم در ثانیه و کیفیت تصویر رابطه مستقیم با هم دارند, به این معنی که با کاهش نرخ فریم در ثانیه ممکن است نتوانید اتفاقات تصاویر را به خوبی دنبال کنید و شاید برخی لحظات مهم را از دست بدهید.


امروز مورد پسندترین انواع فشرده سازی تصویری jpeg ,mpeg است. اما جدیدترین تکنولوژی H.264 یک روش فشرده سازی ویدئویی پیشرفته است. H.264 یکی از زیر شاخه های روش فشرده سازی MPG-4 است. در این روش فشرده سازی مقایسه قسمت های مشابه نه تنها در هر فریم بلکه در فریم های متوالی نیز صورت می گیرد.

دوربین های IP H.265 نوعی از دوربین های نظارت هستند که برای رمزگذاری داده های ویدئویی از رمزگذاری با کارایی بالا (HEVC) یا H.265 استفاده می کنند.

بنابراین پرسش زیر مطرح می شود: H.265 چیست؟

H.265 که توسط (ITU-T نامگذاری شده و اعداد حاوی معانی خاصی نیستند)، همچنین به نام High Efficiency Video Coding (HEVC)، به یک استاندارد فشرده سازی ویدئویی پیشرفته اشاره می کند که می تواند فایل های ویدئویی را دو برابر موثرتر از قبل داشته باشد. Advanced Coding Video (AVC)، همچنین به عنوان H.264 شناخته می شود.

دوربین های IP H.264، همانطور که می توانید حدس بزنید، H.264 را استفاده کنید – یکی از فرمت های رایج برای ضبط ویدئو و فشرده سازی برای ارائه ویدیو با کیفیت بالا با بیت های پایین تر نسبت به استانداردهای قبلی، مانند دوربین های IP MJPEG.

در مقایسه با دوربین های امنیتی H.264، دوربین های ویدئویی h.265 می تواند نسبت فشرده سازی داده ها را در همان سطح کیفیت ویدئو دو برابر کند.

  • قابلیت فشرده سازی H265:

  • بیشتر دستگاه های DVR موجود در بازار با فرمت H264 به ذخیره تصاویر میپردازد، اما این DVR هشت کانال پنج مگاپیکسل H265 از فرمت ذخیره سازی H265 جهت ذخیره تصاویر استفاده میکند.
    الگوریتم H264 سی درصد  فضای کمتری از تکنولوژی MPEG4 (یک فرمت رایج در سیستم های صوتی تصویری رایج) اشغال می کند. تکنولوژیMPEG4  نیز 80 درصد فضای کمتری نسبت به MPEG4 اشغال میکند، برخی اصول اساسی مانند حذف اضافات و حذف زوائد در همه این تکنولوژی ها بکار می رود، H265 حذف اضافات آنچه در تصویر به چشم انسان می آید مانند تغییرات جزئی در رنگ و حذف زوائد آنچه در فریم ها تکراری است مانند اشیای ثابت را حذف می کنند.
 

 

 

مقایسه ی بین دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری در فضای مشابه با دو مدل دستگاه DVR با فرمت ذخیره سازی H265 و H264 

 

برای مثال:

شش عدد دوربین مداربسته دو مگاپیکسل با استفاده از یک هارد یک ترابایت در یک دستگاه DVR معمولی میتواند تا هشت روز تصاویر را ذخیره کند و نگه دارد.
اما با استفاده از DVR هشت کانال پنج مگاپیکسل H265 میتواند تا 22 روز را ذخیره نماید. البته هر فضایی هر دوربینی به فراخور خود فرق میکند اما در کل DVR که قابلیت ذخیره سازی با فرمت H265 دارد میتواند دو برابر یک دستگاه معمولی تصاویر را در خود ذخیره نماید.

این به این معنی است که شما می توانید یک دوربین نظارت H.265 را برای کاهش مصرف پهنای باند و ذخیره سازی در حدود 50٪ بدون صرفه جویی در کیفیت تصویر برای برنامه های ویدئویی مختلف استفاده کنید.

H.265 CCTV دوربین های IP در مقابل دوربین های H.264 در مصرف پهنای باند:

دوربین های H.265 IP دارای نسبت فشرده سازی نسبت به دوربین های امنیتی H.264 دارند.

در همان سطح از کیفیت ویدئو، دوربین های H.265 PoE می توانند حدود 50 درصد پهنای باند شبکه را در انتقال کاهش دهند و سرعت جریان را افزایش دهند.

H265

جدول زیر به شما این امکان رو میده تا پهنای باند مورد نظر برای دوربین های امنیتی H.265 و دوربین های امنیتی H.264 را در قطعنامه های مختلف بررسی کنید.

توجه: این نتایج در شرایط شبکه پایدار تخمین زده می شود و ممکن است با محیط واقعی و سایر عوامل شما متفاوت باشد.

دوربین های امنیتی H.265 IP در مقابل دوربین های H.264 در استفاده از ذخیره سازی:

دوربین های IP H.265 به عنوان نرخ بیت متناسب با استفاده از ذخیره سازی مورد نیاز، با نرخ بیت پایین می تواند تقریبا نیمی از اندازه فایل در مقایسه با دوربین های H.264 فشرده را ضبط کنند.

دوربین های H.265 در مقابل دوربین های H.264 در طول زمان ضبط:

همانطور که در بالا ذکر شد، دوربین های H.265 CCTV با بیت کمتری نسبت به دوربین های IP H.264 بسته بندی می شوند.

بدیهی است که با فضای ذخیره سازی مشابه، دوربین های امنیتی H.265 IP می توانند طول مدت ضبط طولانی تر را قبل از اینکه فایل های قدیمی تر به صورت اتوماتیک رونویسی شوند، اجازه می دهد.

مقایسه دوربین های H.265 در مقابل دوربین های H.264 در کیفیت ویدئو:

با استفاده از CTU ها (واحد های کد گذاری درخت)، دوربین های H.265 دارای بلوک های بزرگتر به پیکسل ها از دوربین های IP H.264 هستند و این بلوک های بزرگتر برای فشرده سازی اندازه های بزرگتر قابلیتی دارند.

بنابراین دوربین های IP H.265 برای تولید تصاویر و فیلم های با وضوح بالاتر مانند فیلم های 4K و 8K فوق العاده HD، با استفاده از پهنای باند کمتری و مصرف ذخیره سازی مناسب هستند.

از سوی دیگر، دوربین های H.264 بهترین گزینه برای ارائه ویدیوهای 1080p / 1440p / 5MP هستند.

دوربین های نظارت H.265 را در کجاها می توان استفاده کرد:

دوربین های IP H.265 برای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی – در خانه و خارج از منزل، برای خانه و کسب و کار، مانند درب ورودی، درب پشتی، باغ، گاراژ، فروشگاه، محل ساخت و ساز، مدارس، بیمارستان ها، کافه ها و غیره مناسب هستند.

و دوربین های H.265 CCTV به ویژه ایده آل برای ارائه فیلم های فوق العاده HD با کدگذاری با کیفیت فیلم با کیفیت بالا مانند 4K و 8K است.

در واقع، برخی از مارک های معتبر امنیتی دوربین های مداربسته و اسپیددام ها، در حال حاضر ارائه یا برنامه ریزی برای ارائه دوربین H.265-4K برای جریان روشن ترین فیلم همیشه با مصرف شبکه و استفاده از ذخیره سازی کمتر است.

اگر شما نیاز به کنترل مناطق بزرگ با استفاده از پهنای باند کم و ذخیره سازی، سیستم H.265-4K دوربین امنیتی را دارید، همچنین می توانید نیازهای خود را با H.265 NVR شامل برای مدت زمان ذخیره سازی ویدئو.

آیا باید دوربین های H.265 را خریداری کنید یا خیر

دوربین های H.265 IP با توجه به تقاضای رو به رشد جریان ویدئو در وضوح بالا و دستگاه های 4Kمانند تلویزیون 4K و مانیتورها به صورت متوالی در حال افزایش است.

این غیرقابل انکار است که دوربین های H.265 IP به شما یک روش کارآمدتری برای جریانی و ذخیره فیلم ها می دهند، اما آیا شما واقعا نیاز به دوربین امنیتی H.265 برای برنامه خود دارید یا نه؟

H.265 CCTV به عنوان دوربین های امنیتی نسبتا جدید در زمینه دوربین امنیتی است، جای تعجب نیست که هنوز پیدا کردن آنها سخت است. و قیمت بالاتر آنها نیز یک عامل مهم است که باید در نظر بگیرید.

علاوه بر این، دوربین های IP H.265 اساسا برای ارائه فیلم های با کیفیت بالا فوق العاده HD 4K / 8MP طراحی شده اند، به طوری که آنها فقط می توانند به طور کامل پخش شوند، زمانی که جزئیات بیشتر مورد نیاز است و یا زمانی که شما نیاز به نظارت بر مناطق بزرگ، مانند راهرو مشترک خود، حیاط خلوت ، سایت های ساخت و ساز و غیره دارید.

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *