رفع نویز دوربین مداربسته

میتوان گفت یکی از مشکلات و خرابی های معمول سیستم دوربین مداربسته نویز تصویر دوربین مداربسته میباشد. نویز دوربین مداربسته به دلایل مختلفی میتواند رخ دهد، که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.5رفع نویز دوربین مداربسته در سیستم

نویز در تصویر دوربین مداربسته معمولا در تکنولوژی آنالوگ رخ میدهد ولی در صورت استفاده از کابل شبکه نامناسب و یا انتخاب کابل نامناسب با محیط، نویز دوربین مداربسته در دوربین مداربسته تحت شبکه نیز غیر ممکن نیست.

منبع تغذیه نامناسب

برای این که دوربین مداربسته شما عملکرد مناسب و بدون نویزی داشته باشد، نیاز است به دوربین مداربسته شما تغذیه مناسبی برسد، در صورتی که جریان کافی به دوربین نرسد و یا ولتاژ مناسبی به دوربین مداربسته نرسد احتمال وجود نویز دوربین مداربسته به وجود می آید.
بیشتر دوربین های مداربسته عرضه شده در بازار از ولتاژ 12VDC (ولتاژ مستقیم) استفاده می ‌کنند.(البته معدود دوربین ‌های مداربسته ای هستند که با VAC24 (جریان متناوب) کار می‌ کنند.)منبع تغذیه و فیش تغذیه دوربین مداربستهدوربین مداربسته هایی که در بیشتر اماکن نصب میشوند معمولا نیاز به یک منبع تغذیه دوازده ولت با تغییرات ولتاژ 10٪ دارند، به این معنی که دوربین می‌ توان، ولتاژ 10٪ بالاتر از (13.2 DC) یا 10٪ پایین ‌تر (10.8VDC ) از حد استاندارد دوازده ولت را پشتیبانی کند.
منابع تغذیه مرکزی مجهز به یک پتانسیومتر (potentiometer) می ‌باشد. پتاسیومتر به شما این امکان را می ‌دهد که به جای ارسال دوازده ولت، ولتاژ ارسال شده به دوربین مداربسته را تغییر دهید. با این کار افت ولتاژ در کابل کشی را به حداقل می رساند و نویز در دوربین مداربسته را کاهش می دهد.

به تصویر بالا دقت کنید، پتانسویمتری که در منبع تغذیه وجود دارد که هنگام چرخش در جهت ساعتگرد ولتاژ ارسالی به دوربین را افزایش می ‌دهد.منلع تغذیه دستگاه دزدگیریک دوربین مداربسته برای عملکرد صحیح و درست نیاز به حداقل جریان دارد، که این مقدار در اکثر دوربین های مداربسته به 1 آمپر(A) می رسد.(در بعضی مواقع که IR دوربین روشن است، ممکن است به جریان بالاتری نیز نیاز داشته باشد.)

کابل اتصال نامناسب

در حال حاضر انواع کابل های بی کیفیت کواکسیال در بازار وجود دارد که از مس بودن فقط رنگ مسی را دارند.(از جنس الومینیوم هستند.) شما با استفاده از کابل کواکسیال نا مناسب با نویز دوربین مداربسته مواجه خواهید شد.

کابل‌های کواکسیال با کیفیت پایین به این دلیل که نمی‌توانند موج های الکترومغناطیسی را به درستی جدا کنند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. همچنین لازم است که نوع کابل را با توجه به فواصل صحیح کابل ‌ها انتخاب کرد، توجه داشته باشید که تمام کابل‌ های کواکسیال دارای محدودیت ‌های فاصله هستند.(اگر ضخامت مغزی کابل شما مناسب نیست و یا شیلد کافی ندارند و از جنس مس نیست دیگر نمیتوانید از آن برای کابل کشی های طولانی استفاده نمایید.)کابل کواکسیالهنگام استفاده از کابل های شبکه در پروژه های بستر شبکه نیز، از مرغوب بودن کابل اطمینان حاصل نمایید چرا که کابل های نا مناسب می توانند موجب نویز دوربین مداربسته می شوند.

نزدیکی به منابع نویز

عبور کابل کواکسیال از نزدیکی منابع الکترو مغناطیس همانند: موتور های برق، کابل های برق، هم محور کننده ها، چراغ های القایی موجب ایجاد نویز دوربین مداربسته میشود.از قرار دادن کابل های تصویر در مجاورت کابل های برق مخصوصا کابل های فشار قوی جدا خوددداری کنید.

امواج الکترومغناطیس کابلهای برق خطر ایجاد نویز را افزایش می دهد.

اتصالات نامناسب

دوربین های مداربسته برای داشتن تصویر با کیفیت المان های زیادی را باید دارا باشند. یکی از این المان ها اتصالات و مبدلات می باشد.BNC نامرغوب و همچنین دیگر اتصالات نامرغوب موجب ایجاد نویز دوربین مداربسته میشود.

برای مثال استفاده از سوکت های BNC (فیش BNC) بی کیفیت و ارزان قیمت می تواند نویز تصویر را در برداشته باشد. علاوه بر کیفیت اتصالات نحوه ی نصب اتصالات نیز بسیار مهم می باشد.برای رفع نویز دوربین مداربسته از محکم بودن اتصالات سیستم نیز باید مطمئن شوید. فیش های خود را عایق کنید، این مورد در مورد فیش های بی ان سی (BNC) بسیار مهم است، همچنین استفاده از فیش های BNC با کیفیت و مبدل های مناسب برای داشتن تصویری بدون نویز حتما توصیه میشود.

حتما همه اتصالات را با چسب عایق بکنید، اگر مجبور هستید بدنه ی دوربین مداربسته را بر روی یک فلز در محیط پروژه نصب کنید، با استفاده از یک عایق مانند: چوب، کمباکس و… بدنه دوربین مداربسته را نسبت به آن فلز یا هادی، عایق کنید.

نور نامناسب

برای تولید تصویر مناسب، لازم است که نور محیط کافی باشد، این موضوع یک اصل است که در مورد انواع دوربین ‌ها مانند دوربین فیلمبرداری، دوربین مداربسته و یا حتی تلفن همراه باید رعایت شود.
بهتر است بدانید که این روند، یک مسئله طبیعی است و همه دوربین‌ ها در مورد روشنایی کم، با این مشکل مواجه هستند، اما در صورت بالا بودن کیفیت دوربین این مشکل به حداقل خود می‌ رسد و نویز دوربین مداربسته کاهش می یابد. در صورتی که دوربین مداربسته از کیفیت و قابلیت های پایین دید در تاریکی برخوردار باشد و در نتیجه دید در شب دوربین مداربسته ضعیفی دارند تصویر حاصله همراه با نویز خواهد بود.هرچه سنسور تصویر دوربین بزرگتر باشد، تصویر در شرایط کم نور عملکرد بهتری دارد. برخی دوربین‌ هایی در بازار وجود دارند که از سنسورهای کوچک “4/1 (اینچ) استفاده می‌کنند و دارای ناحیه‌ای کوچکتر برای دریافت اشعه‌های نور از “3/1 می ‌باشد، همچنین دوربین ‌های حرفه ‌ای را نیز می‌ توان یافت که با سنسورهای بزرگتر از “2/ 1 کار می‌کنند.

رفع نویز دوربین مداربسته در چند قدم

در صورتی که تصویر شما نویز داشت اقدامات زیر را انجام دهید.

در کل برای استفاده این که نویز دوربین مداربسته نداشته باشید باید از اقلام با کیفیت و همچنین اتصالات مناسب استفاده بفرمایید ضمن این که مکان کابل کشی و همچنین نصب دوربین نیز شرایط مناسبی داشته باشد.

دانلود فایل رفع نویز دوربین مداربسته

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *