مقایسه دوربین مداربسته IP و AHD

مقایسه دوربین مداربسته IP و AHD برای انتخاب بهتر تکنولوژی جهت تامین امنیت مکان موردنظر بسیار حائز اهمیت خواهد بود .اگه در چند سال گذشته قصد تجهیز سیستم نظارت تصویر و خرید دوربین مداربسته داشتید دو گزینه از لحاظ تکنولوژیکی برای انتخاب دوربین مداربسته در پیش روی شما بود.

  1. دوربین IP (دیجیتال و یا تحت شبکه)
  2. دوربین انالوگ

تفاوت های دوربین های IP و AHD

قاعده ی کلی در زمینه انتخاب دوربین مداربسته وجود داشت:

  • در صورتی که کیفیت بالای تصویر را نیاز داشتید و یا نیاز به تشخیص چهره و یا پلاک خوانی داشتید از دوربین IP استفاده میکردید.(البته با هر دوربین مداربسته ای حتی دوربین مداربسته 420 تی وی لاین نیز میتوان در هر فاصله ای پلاک و یا چهره را تشخیص داد و فقط و فقط به نوع لنز دوربین مداربسته بستگی دارد)
  • در کل اگر دوربین مداربسته ای با کیفیت تصویر بیش از هزار تی وی لاین (کم تر از یک مگاپیکسل) نیاز بود از دوربین مداربسته با تکنولوژی ای پی استفاده میشد.

دوربین مداربسته IP از سال 2000 به بعد بسیار متداول شد قبل از آن فقط دوربین مداربسته آنالوگ در بازار وجود داشت.روند توسعه ای دوربین های AHDدر چند سال اخیر رسته های جدید از دوربین های مداربسته آنالوگ به بازار عرضه شده اند (از جمله AHD-HTCVI-HDTV)  که تصاویر چند مگاپیکسلی نمایش میدهند.در ابتدا کیفیت تصویر این دوربین های مداربسته در حد یک و سه دهم مگاپیکسل بود و رفته رفته به دو مگاپیکسل و دو چهاردهم مگاپیکسل و در حال حاضر به سه و چهار مگاپیکسل نیز رسیده است.

این دوربین ها کیفیت تصویر بالایی دارند و ضعف کیفیت کم تصویر دوربین های مداربسته  انالوگ را بر طرف کرده اند و البته قیمت بسیار مناسبی نیز دارند. دوربین مداربسته مقایسه IP و ANOLOG CAMERAدر حال حاضر بیشترین تکنولوژی دوربین مداربسته انالوگ مورد استفاده در پروژه های نظارت تصویری دوربین های مداربسته AHD دوربین هایی با کیفیت تصویر قابل قبول قیمت مناسب و عمر بالا و که دارای قابلیت تطبیق پذیری بالا با انواع تکنولوژی های دیگر را دارد مانند دوربین مداربسته HD-416/5-AHD.

دوربین مداربسته IP چیست ؟

دوربین هایی که تحت شبکه به ضبط تصاویر و ارسال آن می پردازند و نیازی به دستگاه پردازش تصویر ندارند. دوربین مداربسته IP معمولا برای نظارت بکار گرفته می شوند. برخی از دوربین مداربسته IP جهت ضبط و ذخیره داده به دستگاه موسوم به NVR  نیاز دارند.

اولین دوربین IP متمرکز Axis Neteye 200 بود که در سال 1996 توسط Axis Communications منتشر شد.

دوربین مداربسته AHD چیست؟

AHD مخفف Analog High Definition است. فن آوری AHD می تواند سیگنال ویدیویی را از طریق کابل کواکسیال سنتی تا 500 متر انتقال دهد.فن آوری فیلتر سیگنال آنالوگ ، که می تواند به طور موثری نویز رنگ را کاهش دهد ، وتصویر بهتری تولید کند.

یک استاندارد نظارت تصویر تلویزیونی با کیفیت بالاست که از طریق کابل کواکسیال داده ها را از دوربین امنیتی به دستگاه DVR استفاده می کند. AHD از وضوح تصویر 720p تا 5MP پشتیبانی می کند.دوربین مداربسته AHD

فاکتورهای مورد مقایسه دوربین مداربسته IP و AHDجدول مقایسه ای دوربین های آی پی و آنالوگفاکتور اول: قابلیت انتقال اطلاعات با استفاده از کابل

دوربین مداربسته AHD قابلیت انتقال تصاویر را تا 500 متر به وسیله ی  کابل RG59 دارد. اما حداکثر طول انتقال به وسیله ی کابل لن و دوربین مداربسته IP صد متر است و برای انتقال تصاویر به وسیله ی کابل در فواصل طولانی تر در  بستر کابلی باید هر صد متر از سوییچ و یا هاب استفاده نمود.

تاثیر طول کابل در هنگام نصب دوربین مداربسته

تاثیر طول کابل دوربین مداربسته

فاکتور دوم: سهولت در نصب و خدمات دهی

از آن جایی که دوربین مداربسته IP تحت استاندارد های خاصی کار میکند و از لحاظ نرم افزاری هر دوربین مداربسته IP  یک رنج خاصی دارد در نتیجه خدمات پشتیبانی آن و قابلیت همگام کردن دوربین های مداربسته IP جدید با سیستم و کنسول جدید دشوار و گاها غیر ممکن است، اما در خال حاضر بسیاری از دوربین های مداربسته تحت شبکه با استاندارد ONVIF عرضه میشوند که امکان همگام سازی بسیار بالایی دارند و هر روز تعداد برند های دوربین مداربسته تحت شبکه که فقط به صورت اختصاصی سیستم های اختصاصی دارند کم تر میشود.(در گذشته بسیاری از دوربین های مداربسته تحت شبکه فقط و فقط با دستگاه های مدیریت تصویر اختصاصی خودشان قابلیت اتصال داشتند.)

فاکتور سوم: قیمت تمام شده پروژه

قیمت دوربین های مداربسته IP و تجهیزات آن بیش تر ار دوربین های مدرابسته AHD با رزولوشن یکسان است ضمن این که تجهیزاتی پیچیده تر و با تعداد بیشتر نیاز دارد.

Image result for ‫قیمت‬‎

فاکتور چهارم: رزولوشن تصویر در دوربین مداربسته IP و AHD

دوربین های مداربسته IP از لحاظ نظری از لحاظ تئوری کیفیت تصویر دوربین مداربسته IP محدودیتی ندارند.

یعنی دوربین های مداربسته IP  تا سی مگاپیکسل نیز تولید شده است.در مقابل دوربین مداربسته AHD تا کیفیت 8 مگاپیکسل نیز در بازار موجود است.مقایسه رزولوشن Ip و AHD

اما نکته ی مهم این است که لزوم به بکارگیری  از دوربین های با کیفیت بیش از چهار مگاپیکسلی برای استفاده از پروژه ها  بسیار بسیار کم است و دوربین های IP با رزولوشن بالا مورد مصرف چندانی ندارند با این اوصاف که قیمت بسیار بالایی دارند.

فاکتور پنجم: ساپورت POE توسط دوربین های IP

دوربین های مداربسته IP این قابلیت را دارند که بتوانند با استفاده از کابل لن همزمان برق مورد نیاز و اطلاعات را جا به جا کنند در صورتی که دوربین های AHD نیاز به کابل کواکسیال و برق مجزا دارد.

POE به فن آوری اشاره دارد که همزمان هم دیتا و هم برق را به تجهیزات می رساند که منجر به کاهش هزینه های بسترسازی و سهولت در نصب  میشود.

اما در حال حاضر کابل هایی معرفی شده است به نام کابل کواکسیال ترکیبی که همزمان برق و اطلاعات را منتقل میکنند و قیمتی بسیار ارزان تر از کابل لن دارند.

فاکتور ششم: توانایی استفاده از سوییچ در دوربین مداربسته IP

سوییچ همانند جعبه ایست متشکل از چندین درگاه،سوئیچ ارتباطی مستقیم بین درگاه دستگاه مبدا با درگاه دستگاه مقصد برقرار شده و بسته‌ها مستقما فقط برای آن ارسال می‌شود و برای مدیریت کابل ها و انتقال دیتا استفاده میشود.استفاده از سوییچ در دوربین مداربسته IP

در پروژه هایی که دوربین های مداربسته به صورت سری نصب میشوند استفاده از سوییچ موجب پایین اوردن متراژ کابل کشی در قسمت هایی از آن ها میشود.

فاکتور هفتم: قابلیت ای پی دهی مستقل

Image result for ‫ای پی‬‎

هر دوربین مدرابسته ی IP  یک ای پی رنج و شماره گذاری مستقل دارد و میتواند مستقلا به یک دستگاه وصل شود و آن را در حجم اطلاعات داخلی کابل نمایش داد.

فاکتور هشتم: انتقال تصویر به صورت بیسیم در فواصل طولانی دوربین IP

در پروژه های نظارت تصویری که فواصل دوربین ها از دستگاه نظارت تصویر زیاد باشد میتوان با استفاده از رادیو اطلاعات و تصاویر را منتقل و ارسال نمود. دوربین های مداربسته IP به صورت تک به تک دسترسی راحت تر و اسان تری به سیستم انتقال رادیویی دارند.انتقال تصویر دوربین مداربسته IP به وسیله ی رادیو نتیجه گیری از مقایسه دوربین مداربسته IP و AHD 

در کل انتخاب تکنولوژی مناسب برای سیستم نظارتی متناسب با نیاز مشتری بر اساس بررسی نوع مکان و قابلیت های مورد نظر مشتری و البته بودجه مشتری بستگی مستقیم دارد. ما در زرین سیستم با بررسی کارشناسی نیاز های مشتری و با در نظر گرفتن خدمات مورد نیاز آن مکان سیستم مناسب را طراحی و اجرا میکنیم.مشخصات دوربین IP و AHD

کارشناسان ما در زرین سیستم جهت مشاوره در طراحی نصب و خرید سیستم های حفاظتی نظارتی در خدمت شما هستند.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 thoughts on “مقایسه دوربین مداربسته IP و AHD

  1. جناب درمورد خود ip و ahd توضیحی نفرمودید؟ اینکه دیجیتال و آنالوگ یعنی چی؟
    ممنون از سایت خوب و محتواهای درخورتون.

    1. سلام وقت بخیر
      به عبارتی دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP خود یک واحد از اجزای شبکه است نوعی از سیستم مداربسته است که انتقال اطلاعات در آن بر مبنای پروتکل های شبکه صورت می گیرد و دوربین مداربسته آنالوگ که شکل سنتی سیستم دوربین مداربسته است بر مبنای امواج بر بستر کابل کواکسیال به صورت کدگذاری است
      (به صورت موج مثبت و منفی در مغزی و شیلد) همانطور که در متن بالا توضیح داده بودیم در سیستم های دوربین مداربسته تحت شبکه ارتباط قسمت های مختلف سیستم به وسیله شبکه های کامپیوتری برقرار می شود.
      هر دوربین در این سیستم دارای یک سیستم عامل کوچک است که به آن امکان ورود مستقل به محیط شبکه را می دهد اینگونه هر دوربین مداربسته خود یک کامپیوتر و یک ادرس اختصاصی دارد دلیل گران تر بودن دوربین مداربسته IP نیز همین دلیل است.

      امیدوارم توانسته باشیم که اطلاعات کافی خدمت شما سرور گرامی داده باشیم تا بتوانید انتخاب درستی جهت دوربین مدرابسته خود داشته باشید.

      با تشکر فراوان