تاثیر طول کابل دوربین مداربسته

برای نصب و راه اندازی دوربین مداربسته یکی از نکاتی که باید توجه نمود، طول کابل دوربین مداربسته می باشد، به عبارت دیگر باید تاثیر طول کابل دوربین مداربسته را در نصب دوربین مداربسته در نظر گرفت.

وقتی میگوییم کابل شبکه در تئوری میتواند دیتا را به طول 100 متر بر بستر کابلی ارسال کند، اگر یک دوربین مداربسته تحت شبکه با کابل شبکه ای به طول 150 متری به NVR متصل باشد، حال به برسی وجود تصویر و در صورت وجود تصویر به بررسی کیفیت و چگونگی تصاویر حاصله میپردزازیم.

شرایط آزمایش جهت بررسی تاثیر طول کابل دوربین مداربسته

برای کابلهای Cat5e و Cat 6 از 90 متر تا 300 متر به بررسی ارتباط پرداختیم و اتصالات بدون رابط و بطور مستقیم در هر انتها به دستگاهها متصل شدند.

بررسی دوربین مداربسته

بررسی در اتصال به سوئیچ Ping مناسب و مطمئنی از طریق سوئیچ و دسترسی تحت وب به وسیله ی چند دوربین مداربسته: 720P، 1080P، چهار مگاپیکسلی

بررسی لپتاپ

مرحله بعدی دو لپتاپ را با کابلی به طولهای مختلف بهم وصل نموده و سرعت انتقال و ارتباط را از طریق نرم افزار iPerf مورد ارزیابی قرار دادیم.

بررسی PoE

نهایتا میزان ولتاژ و مصرف برق(وات) را بوسیله تستر سوییچ PoE در هر دو سمت کابلها بررسی می کنیم تا ببینیم که آیا PoE در تمام فواصل و شرایط بخوبی از پس طول کابل بر می آید یا نه؟

نتایج آزمایش

  • تصویری خوب و ثابتی در فاصله 150 متری در دوربینهای مداربسته مختلف با مشخصات متفاوت تجربه کردیم، اما در مسافت بیش از 100 متر پایداری ارتباط و مسائل مرتبط دیگر را بررسی  ننمودیم.
  • بعضی از دوربین های مداربسته در فاصله حدودا 210 متر تصویر قابل قبولی را نمایش میدادند.
  • کیفیت تصویر و ارسال داده ها در فاصله هایی بیش از حد تعیین شده استاندارد در دو سمت کابل بسیار خوب بود و همانطوری بود که در تئوری استاندارد تعیین شده است.
  • انرژی الکتریکی تا فاصله 300 متر بوسیله PoE بخوبی تامین می شد ولی سیگنال تصویری وجود ندارد.
  • هر دو کابل Cat 5e و Cat 6 تقریبا در بررسیهای ما یکسان عمل کردند و تفاوت ویژه یا خاصی بینشان در فواصل مختلف دیده نشد.

در استاندارد TIA/EIA-568 کابل های شبکه، فاصله کمتر از 100 متر بهترین حالت و قابل قبول است، این صد متر به دو بخش تقسیم و در نظر گرفته می شود:

90 متر را برای اتصال کابل شبکه از Patch Panel تا دوربین مداربسته و یا تجیزات شبکه مورد نظر

10 متری باقی مانده را برای اتصالات Patch Panel در نظر می گیرند.

اما در صورتی که کابلها بصورت مستقیم وصل شوند همان 100 متر معیار خواهد بود.

توصیه اکید میشود که از این استاندارد TIA/EIA پیروی کنید و اتصالات و ارتباطات کابلی بین دستگاهها را به همین 100 متر محدود نمایید.

تاثیر طول کابل دوربین مداربسته در بستر انالوگ

کابل کواکسیال و دوربین مداربسته در بستر انالوگ به صورت تئوری قابلیت انتقال تصاویر را به طول 500 خواهد داشت.

چنانچه دوربین های شما در فواصل دور از دستگاه مدیریت تصویر یا DVR قرار دارند شما می بایست چند نکته مهم را در نظر بگیرید.

 

مهم ترین نکته کیفیت کابل کواکسیال مورد استفاده است(جنس مغزی کابل – تعداد شیلد کابل – روکش کابل – ضخامت مغزی کابل – تکنولوژی کابل)

محاسبه میزان افت ولتاژ و تاثیر طول کابل دوربین مداربسته می باشد.

اگر منبع تغذیه دوربین در نزدیکی دوربین مداربسته قرار دارد، نباید قطر کابل برق شما کمتر از ۵٫۱ میلی متر باشد تا ولتاژ برق ۲۲۰ ولت شما خیلی دچار افت نشود، اما اگر از منبع تغذیه مرکزی برای دوربین های خود استفاده می کنید که این کار در پروژه های دارای طول کابل زیاد توصیه نمی گردد (باید در نظر داشته باشید که افت ولتاژ سر خط را با توجه به قطر و طول کابل بصورت دقیق محاسبه کنید تا تجهیزات شما با توجه به افت ولتاژ آسیب نبینند)

طول کابل کشی دوربین مداربسته

همه ما ميدانيم يكي از عوامل مهم در بهبودي و يا اختلال در كيفيت تصاوير كابل انتقال تصوير آن است ،كابل هايي كه امروزه در بازار موجود هستند و در پروژه ها استفاده ميشوند داراي كيفيت ها و مدل هاي مختلفي هستند.
استفاده از کابل کواکسیال با آلیاژ مخلوط و یا آلومینیوم موجب تاثیر منفی و افت کیفیت تصویر و نویز خواهد شد.
كيفيت خود كابل و آلياژ به كار رفته در فلز مغزي و شيلد آن شرط بسيار مهمي است

هر چقدر از فلز خالص تر و رسانا تر مثل مس تهيه شده باشند،  كيفيت تصاوير نيز بهتر خواهد بود .

برخلاف گفته هاي كارشناسان و قديمي هاي دوربين مداربسته طول استاندارد كابل يك عدد استاندارد ندارد، دليل آن اين است كه كيفيت جنس كابل ها هميشه يكي نيستند و همچنين اتصالات و دستگاه هاي ضبط نيز با يكديگر از نظر كيفي متفاوتند و به همين نسبت هم نهايت استاندارد بلندي طول كابل هم در هر سيستمي فرق خواهد داشت.کابل کشی دوربین مداربسته

طراحی مسیر کابل کشی ها، نوع کابل ها، طراحی نقشه دوربین مداربسته

نتیجه گیری

در کل طول کابل دوربین مداربسته برای دوربین های مداربسته با تکنولوژی های متفاوت شامل:

در تکنولوژی دوربین مداربسته AHD تا طول 270 تا 280 متری

دوربین مداربسته HDcvi و HDtvi تا طول 500 متر

برای دوربین مداربسته تحت شبکه و برای کابل شبکه تا طول 90 متر

کابل کشی غیر استاندارد دوربین مداربسته علاوه بر ایجاد نویز, کاهش کیفیت تصویر و قطعی لحظه ای تصویر دوربین مداربسته می تواند باعث کم شدن طول عمر کابل ها شود که در بلند مدت موجب وارد آمدن صدمات غیر قابل جبران به تمام سیستم دوربین مداربسته می گردد.

4/5 - (3 امتیاز)
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *