زوم اپتیکال دوربین مداربسته و زوم دیجیتال دوربین مداربسته

زوم اپتیکال دوربین مداربسته کلمه زوم به معنی بزرگنمایی است و بزرگنمایی همان کاری است که لنز دوربین انجام می‌دهد و به این کار زوم اپتیکال گویند، این کار توسط جابجا شدن عدسی‌های لنز و تغییر فاصله کانونی آن صورت می‌گیرد.

دوربین های مداربسته دو نوع زوم مختلف دارند:

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

زوم اپتیکال نظیر زومی است که در دوربین های استاندارد عکاسی وجود دارد و بوسیله تغییر در فاصله کانونی لنز ایجاد می شود.

اما زوم دیجیتال چیز دیگری است. زوم دیجیتال یک بزرگنمایی جعلی است و ربطی به فاصله کانونی لنز ندارد و بصورت نرم افزاری در دوربین مداربسته انجام می شود.

هرچه دامنه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، میزان بزرگنمایی لنز که معمولا با حرف x‌ نشان داده می‌شود بیشتر می‌شود.

مثلا لنز یک دوربین دیجیتال با زوم اپتیکال x12 خیلی قوی‌تر از لنز دوربین دیگری است که زوم اپتیکال آن 6 برابر است.تفاوت زوم اپتیکال دوربین مداربسته و زوم دیجیتال :

در نصب دوربین مداربسته صنعتی که دارای لنز برای مشاهده تصاویر محیط مورد نظر از لنزهای متفاوت بنا به نیاز استفاده شده، که معمول ترین آن لنز ۳/۵-۸ و ۲/۸-۱۲ می باشد برای بزرگ نمایی بیشتر می توان از لنزهای ۵-۵۰ یا ۶-۶۰و… استفاده کرد. در واقع هرچه دامنه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد، میزان بزرگ نمایی لنز که معمولا با حرفX نشان داده می شود بیشتر خواهد بود. مثلا لنز یک دوربین مدار بسته دیجیتال با زوم اپتیکال ۱۲X خیلی قوی تر از لنز دوربین مدار بسته دیگری است که زوم اپتیکال آن ۴X است.اما زوم دیجیتال در دوربین های مدار بسته چیز دیگری است در واقع زوم دیجیتال یک بزرگ نمایی جعلی است و ارتباطی با فاصه کانونی لنز دوربین ندارد.

زوم اپتیکال و زوم دیجیتال

بنابراین وقتی از زوم دیجیتال در دوربین مداربسته استفاده می کنید. تصویر واقعا بزرگتر نمی شود بلکه فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته ثابت مانده و از روشی به نام جاگذاری (INTERPOLATION) استفاده می شود تا یک سری پیکسل های اضافی براساس پیکسل های موجود در تصویر اضافه شود. این پیکسل ها با تکنیک های پردازش تصویر و فناوری موجود در لنز و تراشه پردازشگر تصویر در دوربین مداربسته محاسبه و حدس زده می شود به این ترتیب تصویر دوربین مدار بسته به صورت مجازی بزرگتر می شود. استفاده از زوم دیجیتال تقریبا با بزرگ نمایی تصویر دوربین مدار بسته در نرم افزارهای ویرایش عکس، برابر است و گاهی اوقات نتیجه بزرگ کردن عکس توسط این نرم افزارها خیلی بهتر از زوم دیجیتال خواهد بود.

قاعدتا در صورتی که زوم اپتیکال در منظره ای داشته باشید این قابلیت که بتوانید در پلی بک تصویر زوایای دیگر تصویر را ببینید وجود ندارد.

 

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *