دوربین های مداربسته بی سیم

دوربین مداربسته بی سیم به بی سیم آنالوگ و بی سیم دیجیتال تقسیم می شوند. هر یک از این سیستم ها از تکنولوژی متفاوتی برای انتقال اطلاعات استفاده میکنند.
در کل دو روش اصلی برای انتقال بی سیم دوربین های مداربسته وجود دارد.
دوربین مداربسته IP وقتی در فاصله با دستگاه مدیریت تصویر باشد میتواند به دستگه DVR به وسیله ی رادیو متصل شود و به وسلیه ی امواج رادیویی تصویر دوربین مدرابسته مورد نظر را منتقل کند.
این فاصله میتواند بسیار کوتاه (چند ده متر و یا ده ها کیلومتر) باشد.
حالت دیگر این است که چند دوربین مداربسته به یک سیتسم مدیریت تصویری متصل شده اند و سپس سیستم مدیریت تصویر مورد نظر تصاویر را به مرکز کتترل بیرونی( که میتواند چندین کیلومتر باشد) ارسال میکند.

دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ

دوربین مداربسته بی سیم انالوگ از طریق تبدیل سیگنالهای تصاویر به سیگنال های رادیویی تصویر را منتقل میکند. خروجی فرکانسی این نوع دوربین مداربسته با توجه به برد آنها متفاوت است اما امروزه استفاده از دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ تا حد زیادی محدود شده است.
دوربین مداربسته بی سیم آنالوگ علی رغم سادگی و ارزان قیمت بودن به دلیل اشکالات فنی بسیاری که دارد محدود می کند.
در مرحله اول سیگنال های این نوع دوربین مداربسته به شدت به شرایط محیطی و نویزهای الکترومغناطیسی حساس میباشد. در واقع در صورتی که موانع موجود در راه زیاد باشند یا شرایط جوی مرطوبی در محل وجود داشته باشد سیگنال دوربین مداربسته بیسیم آنالوگ به شدت افت خواهد کرد.
در مرحله دوم برندهای معتبر دوربین های مداربسته امروزه کمتر تمایلی برای تولید این دسته از سیستم ها نشان میدهند و متاسفانه تنها دوربین مداربسته بی سیم قابل دسترس در بازار ایران دوربین هایی با برندهای ناشناخته است که معمولا عمر مفید بالایی نیز ندارند.

فرستنده گیرنده بی سیم انالوگ

دوربین مداربسته بی سیم دیجیتال (IP)

دوربین های شبکه بی سیم معمولا از تکنولوژی وای فای (WIFI) برای انتقال اطلاعات استفاده میکنند. این تکنولوژی امکان انتقال حجم بسیار بیشتری از اطلاعات با سرعتی به مراتب بالاتر را در سیستم فراهم می اورد. ضمن این که فرستنده های دیجیتال حساسیت کمتری نسبت به نویز و شرایط محیطی دارند.
البته معمولا دوربین مداربسته ای که خود دارای آنتن وای فای هستند شعاع انتقال تصویر بسیار محدودی دارند و برای استفاده حرفه ای از دوربین مداربسته بی سیم باید از آنتن های پیشرفته دیجیتال استفاده کرد.

 کاربرد محدود دوربین های بی سیم

کاربری دوربین های بی سیم خیلی محدود تر از دوربین های عادی مداربسته است.

این موضوع یک دلیل منطقی دارد.دوربین های مداربسته بی سیم به صورت کلی در برابر دوربین های با سیم ثبات کم تری دارند. به ویژه در مورد دوربین های بی سیم آنالوگ این موضوع به مراتب قابل درک تر خواهد بود.

فرستنده های آنالوگ و دیجیتال دوربین مداربسته

برای ارسال اطلاعات به صورت آنالوگ یا دیجیتال میتوان از فرستنده های آنالوگ یا دیجیتال ارسال اطلاعات استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این فرستنده تکنولوژی های متفاوتی دارند. از آنجایی که دوربین های مداربسته انالوگ در حال حاضر نوع رایجتری از دوربین های مداربسته هستند در این مطلب کمی در رابطه با سیستم های بیسیم یا وایرلس آنالوگ صحبت خواهیم کرد.این دستگاه ها متشکل از یک فرستنده و یک گیرنده رادیویی است.

هر یک از این دستگاه ها به تغذیه نیاز خواهند داشت. در طرف فرستنده شما دوربین را متصل کرده و سیگنال ها را ارسال میکنید. در طرف گیرنده شما دستگاه دی وی ار را به گیرنده متصل کرده کنید و سیگنال های دریافت شده به آن انتقال می یابد.

قدرت و برد دستگاه های فرستنده – گیرنده رادیویی با توجه به میزان توان آنها مشخص می شود.

هرچه توان دستگاه بیسیم بیشتر باشد برد آن بیشتر خواهد بود. معمولا این دستگاه ها برای دوربین مداربسته 1 تا 2 وات توان دارند و بنابر برد مورد نیاز تقسیم میشوند.

مزایای استفاده دستگاه های رادیویی

فرستنده های رادیویی دیجیتال ثبات خیلی بیشتری نسبت به فرستنده های داخلی دوربین های انالوگ دارند. گرچه شاید هزینه استفاده آنها کمی بیشتر شود.
گذشته از این شما میتوانید فرستنده را برای هر نوع از دوربین انالوگ استفاده کنید و محدودیتی در انتخاب دوربین مداربسته بی سیم نخواهید داشت.

معایب استفاده دستگاه های رادیویی

به طور کلی فرستنده های آنالوگ دارای حساسیت زیادی در مقابل نویزهای الکترومغناطیسی هستند. این بزرگترین نقطه ضعف انواع فرستنده های آنالوگ است. همچنین در زمان نصب باید به موانع موجود در مسیر نیز توجه کنید. هر نوع مانع فیزیکی مانند دیوار، کوه و درخت میتواند برد ارسال اطلاعات دوربین ها را به شدت کاهش دهد.

دوربین های پلاگ اند پلی چیست؟

در حال حاضر پک های پلاگ اند پلی دوربین های وایفای IP در بازار وجود دارد این پک ها به صورت آماده  دوربین مداربسته را به  دستگاه NVR وای فای به صورت بیسیم متصل کرده است. (البته این دروبین های مداربسته در صورت نیاز میتوانند به وسیله ی کابل لن نیز به سوییچ وصل شوند .) بعد از اتصال دوربین مداربسته بی سیم به برق دوربین ها تصاویر را به صورت اتوماتیک بدون نیاز به تنظیم ای پی و پلاگین ها به دستگاه NVR بیسیم متصل میکند.
این پک ها گزینه ای بسیار مناسب برای اماکنی است که کابل کشی در آن مکان دشوار است(مانند منازل مسکونی) و یا نیاز به دوربین به صورت موقت احساس میشود.

دوربین های ALL IN ONE چیست؟

دوربین های مداربسته ALL IN ONE در مدل ها شکل ها و با امکانات مختلفی در بازار عرضه شده است.
اما در کل خصوصیت اصلی این نوع از دوربین ها نیاز نداشتن به دستگاه مدیریت پردازش تصویر و قابلیت اتصال مستقیم هر دوربین به نرم افزار انتقال تصویر و درگاه کارت میکرو اس دی هست.

 

 

کارشناسان ما در زرین سیستم جهت مشاوره در طراحی نصب و خرید سیستم های حفاظتی نظارتی در خدمت شما هستنند

تماس با ما

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *