چیپست دوربین مداربسته

چیپست دوربین مداربسته امکان ایجاد تصاویری با رزولوشن های بالا را در اختیار شما قرار می دهد که متعاقبا این رزولوشن بالا و وضوح تصویر بیشتر امکان تشخیص جزئیات بیشتری در تصویر را باعث می گردد.

چیپست دوربین مداربسته

دوربین مداربسته از اجزای مختلفی ساخته میشود مانند: بدنه، نور افکن دید در شب، لنز دوربین مداربسته و… اتصال چیپست با لنز

تاثیر گذار ترین جز در کیفیت تصویر دوربین مداربسته چیپ پردازنده مورد استفاده در دوربین مداربسته است که به غیر از کیفیت رزولوشون تصویر (چند مگاپیکسل بودن یا چند چند تی وی لاین بودن چیپست) نوع پردازنده ی آن در ارائه تصویر بسیار مهم و تعیین کننده است.

رابطه ی رزولوشن و ابعاد تصویر

کمپانی های معروف سازنده چیپست:

 سنسورهای SONY: IMX323، IMX290، IMX291 ،IMX326

 سنسورهای APTINA: AR0141 ،AR0130
 سنسورهای Micron: MIS2003
 سنسورهای OV: OV05A10، OV4689 ،OV9732
 سنسورهای ON: ARO237
 سنسورهای SOInc: F22 ،F23

محصولات بالا از چند کمپانی معروف در زمینه ی ساخت و طراحی چیپست دوربین مداربسته در دنیا هستند که سری های اصلی که تولیداتشان مدل های بالا میباشد.

سنسورها و رزولوشن های آن

که ما در این مقاله سه نوع اصلی از چیپست دوربین مداربسته که در بازار ایران رایج است را معرفی و بررسی میکنیم:

پردازنده OV یا OmniVision

پردازنده Aptina

پردازنده Sony

هر کدام از این برند ها چیپست دوربین مداربسته در سری های مختلفی را تولید میکنند، که هر مدل کیفیت تصویر رزولوش و خاصیت های نرم افزاری و سخت افزاری متفاوتی دارد.
انواع چیپست دوربین مداربستهپردازنده  OV یا OmniVision

چیپست دوربین مداربسته OVP921

به طور معمول دارای دو نوع چیپست دوربین مداربسته به نام های OVP7200 و OVP921 می باشند که توانایی ایجاد کیفیت تصویر ۷۲۰P یا ۷۲۰ پیکسل را دارند. ۷۲۰P نمایانگر رزولوشن تصویر ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل می باشد. این نوع چیپ از مایع کریستالی تشکیل شده که باعث ثبات تصویر می گردد. این نوع چیپ ها در دوربین های موبایل مورد استفاده قرار می گرفت.

از نظر هزینه، پایین بوده ولی تصاویر بعد از مدتی، کیفیت روز اول را نخواهد داشت.

اگر به دنبال چیپپست ارزان ولی دوام کاری پایین هستید، این نوع چیپست مناسب می باشد. منو در این دوربین ها بی اثر بوده و تغییرات خاصی بر روی تصاویر اعمال نمی شود.

پس فریب این نوع تبلیغات را در این چیپست ها نخورید.

مزایا:

قیمت پایین

کیفیت تصویر ۱مگاپیکسل یا ۷۲۰P

معایب:

افت تصویر به مرور زمان

عدم اعمال تغییرات با استفاده از منو دوربین مداربسته

پردازنده Aptinaچیپ AR0130

دارای دو نوع چیپ AR0141 و AR0130 می باشد. که توانایی ایجاد کیفیت تصویر ۷۲۰P و ۹۶۰P را دارد.

۷۲۰P نمایانگر رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل و ۹۶۰P نمایانگر رزولوشن۹۶۰*۱۲۸۰ می باشد.

از نظر هزینه، کمی پایین بوده و نسبت به دوربین با چیپ OV خیلی بهتر می باشد.

افت تصویر در این نوع مدل ها کم می باشد ولی رزولوشن تصویر بر حسب نوع چیپی که انتخاب می شود مهم است.

برای مثال اگر شما از چیپ ۰۱۴۱ استفاده نمایید تصویر پایین تری نسبت به زمانی خواهید داشت که چیپ ۰۱۳۱ استفاده نمایید.

پس اگر به دنبال چیپستی متوسط با دوام کاری متوسط هستید، این نوع دوربین گزینه مناسبی می باشد.

منو در این چیپست ها تا حدی تغییرات اساسی بر روی تصویر ایجاد می نماید.

مزایا:

قیمت متوسط

کیفیت تصویر ۱ و ۱٫۳ مگاپیکسل (۷۲۰P/960P)

معایب:

افت تصویر در طولانی مدت

پردازنده SONYچیپ IMX238

دارای چیپ IMX238 و IMX255 و چند نوع دیگر می باشد. که توانایی ایجاد تصویر ۱۰۸۰P و ۹۶۰P را دارند.

۱۰۸۰P نمایانگر رزولوشن تصویر ۱۰۸۰*۱۹۲۰ پیکسل می باشد.این رزولوشن برابر با ۲ مگاپیکسل است.

۹۶۰P نمایانگر رزولوشن۹۶۰*۱۲۸۰ پیکسل می باشد.این رزولوشن برابر با ۱٫۳ مگاپیکسل است.

قیمت چیپست سونی از نظر هزینه، کمی نسبت به چیپ OV و Aptina  بالا می باشد. ولی از هر نظر بهتر می باشد.

تصاویر از نظر وضوح در حد عالی بوده و قابل مقایسه با تکنولوژی های دیگر (مقایسه دوربین مداربسته IP و AHD )می باشد.

تمامی تنظیمات بر روی دوربین از طریق منو، کاملا محسوس است.

دوربین هایی که از چیپست سونی استفاده میکنند مناسب برای اماکنی است که نیاز به دوربین مداربسته ای با کیفیت بالا و قابلیت اطمینان بالایی دارند.

مزایا:

قیمت پایین تر نسبت به رقبای خود در بازار (/IP /HDCVI/HDTVI)

کیفیت تصویر 1.3 مگاپیکسل 2 مگاپیکسل 3 مگاپیکسل و 5 مگاپیکسل و هشت مگاپیکسل

معایب:

قیمت بالا تر نسبت به رقم های ارزان قیمت

روش شناخت ظاهری سنسور IMX323

میتوان با قطعیت گفت: مهمترین عامل کیفیت تصویر دوربین مداربسته دو چیپ پردازنده و سنسور میباشند.عوامل دیگر از جمله شرکت طراح و سازنده برد PCB و استفاده از تمام قابلیتهای پردازنده در طراحی برد نیز در کیفیت دوربین تاثیر گذار است، لذا امکان تفاوت کیفیت تصویر با پردازنده و سنسور یکسان از دو شرکت سازنده برد PCB وجود دارد ولی در نهایت این دو چیپ سنسور و پردازنده هستند که اثرگذارترین عامل کیفیت دوربین را دارا میباشند.

بعضی از سازندگان بدلایل شباهت ظاهری سنسور شرکت سونی به IMX323 با برخی از سنسورهای سازندگان دیگر از قبیل سنسور F37، 2033 ، F39 و یا… این سنسورها را بعنوان سنسور سونی به مشتریان خود معرفی کرده و میفروشند.

این سنسور دارای نوار حاشیه سبزروشن میباشد ، که نوار حاشیه پایین سنسور نازکتر از نوار بالا و کناره ها میباشد، در ضمن با کمی دقت بیشتر یک نوار خیلی نازک طلایی در بین نوار دور سبز رنگ سنسور دیده میشود، ابعاد این سنسور از کناره های بیرونی حاشیه سبز رنگ حدود ۶* ۷/۵ میلیمتر میباشد.

دوربین مداربستهAHD با چیپست سونی

رزولوشن در چیپست سونی

دوربین مداربسته IP مشخصات چیپست مختلفی دارند:

در این جا مقایسه بکنید دید در شب تصاویر مختلف را:

مقایسه دید در شب تصاویر مختلف

چیپست دوربین مداربسته سونی گرید بندی و درجه بندی دارد از لحاظ کیفیت A , B , C که دوربین های مداربسته زرین سیستم از چیپست های گرید A استفاده میکنند.

انواع چیپست های سونی دوربین مداربسته

انواع چیپست سونی دوربین مداربسته

تصویر چگونه در چیپست تصویر دوربین مدار بسته ساخته می شود؟

هنگامی که تصویر توسط دوربین مدار بسته ثبت می گردد، نور از لنز دوربین مداربسته عبور کرده و به سنسور تصویر دوربین مدار بسته برخورد می نماید. چیپ تصویر که از المان های بسیار ریزی به نام پیکسل تشکیل شده میزان، نوری که به این المان های بسیار ریز تابیده می شود را ثبت کرده و آن را به تعداد مشخصی الکترون تبدیل می نمایند.

این الکترون ها سپس به ولتاژ تبدیل می شوند. در دوربین مداربسته این ولتاژ به وسیله یک تقویت کننده و به صورت سیگنال استاندارد در آمده و به خروجی دوربین مدار بسته فرستاده می شود.

در حال حاضر دو تکنولوژی برای ساخت چیپست دوربین مداربسته  تصویر مورد استفاده قرار می گیرند، تکنولوژی CCD یا CMOS

چیپست دوربین مداربستهتولید رنگ ها در چیپ تصویر چگونه صورت می پذیرد؟

چیپست دوربین مداربسته که تصویر میزان و شکل نور تابیده شده را بدون هیچگونه اطلاعاتی از رنگ ثبت می نمایند. از آنجایی که چیپ های تصویر CCD و CMOS به طور کامل امکان تشخیص رنگ ها را در تصویر ندارند، در جلوی چیپ از یک فیلتر رنگ استفاده می شود. این فیلتر امکان تشخیص رنگ ها را برای چیپ تصویر دوربین مدار بسته فراهم می نماید.

دو فیلتر رایج استفاده شده در سیستم های مداربسته، فیلتر RGB (قرمز،سبز،آبی) و CMYG (فیروزه ای،سرخابی،زرد،قرمز) هستند که هر یک به روشی جداگانه، ترکیبی مکمل از رنگ ها را ایجاد می کنند. هر یک از روش های ذکر شده نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. به صورت کلی سیستم RGB بیشتر در چیپ های Progerssire Scan و سیستم CMYG در چیپ های interlaced CCD مورد استفاده قرار می گیرند.

چیپست دوربین مداربسته مگاپیکسل در نوع CCD دارای رزولوشن و وضوح تصویر بسیار بالا در مقایسه با کیفیت چیپ هایCMOS  می باشند، اما بسیار پرهزینه تر و با مصرف برقی بالاتر حدود ۱۰۰برابر بیشتر از چیپ های CMOS بوده که همین امر باعث افزایش گرمای تولیدی در چیپ های مگاپیکسل در نوع CCD گردیده و طراحی این نوع از چیپ ها را با مشکل بیشتری مواجه می نماید.

به طور معمول چیپست های دوربین مداربسته مگاپیکسل از نظر اندازه مانند دیگر چیپ های تصویر دوربین مداربسته هستند اما تعداد دیودهای موجود بر روی این چیپ ها به مراتب بیشتر است از این رو میزان دریافت نور توسط هر دیود بسیار کمتر بوده و حساسیت کلی چیپ نیز به مراتب کمتر خواهد بود شایان ذکر است که با افزایش تکنولوژی، ساخت این چیپ ها نیز به سرعت در حال دگرگونی و به سمت برطرف نمودن نواقص عمل می نمایند. ما در زرین سیستم نیز با توجه به اهمیت این مساله در ساخت محصولات دوربین مداربسته تلاش فراوان نموده و با افزایش کیفیت در تولید دوربین مداربسته توانسته سهم مطلوبی از بازار تقاضای این دسته از محصولات سیستم های حفاظتی را به خود اختصاص می دهد.

ما در زرین سیستم به عرضه انواع دوربین مداربسته دام و بولت و فیش ای  در بستر AHD و IP به صورت اختصاصی میپردازیم در این جا به معرفی انواع دوربین مداربسته دو مگاپیکسل AHD عرضه شده در زرین سیستم میپردازیم:

انواع دوربین مدرابسته دام و بولت

 دوربین مداربسته دام دو مگاپیکسل سونی

این دوربین مداربسته دام فانتوم مجهز به چیپست سونی IMX323  و دید در شب بیست و پنج متری است و قابلیت های فنی بسیار زیادی از جمله: DWDR -UTC و…. دارد، مناسب برای نصب در فضاهای بسته میباشد، ما در زرین سیستم این دوربین مداربسته دام را با لنز های:1.8 میلی متر – 2.8 میلی متر – 3.6 میلی متر عرضه مینماییم.

دوربین مداربسته دام فلزی

این دوربین مداربسته دام فانتوم مجهز به چیپست سونی IMX323  و دید در شب بیست و پنج متری است و قابلیت های فنی بسیار زیادی از جمله: DWDR -UTC و…. دارد، مناسب برای نصب در فضاهای بسته میباشد، ما در زرین سیستم این دوربین مداربسته دام را با لنز های:1.8 میلی متر – 2.8 میلی متر – 3.6 میلی متر عرضه مینماییم.

 دوربین مداربسته 2 مگاپیکسل ahd بولت

این دوربین مداربسته بولت فانتوم بدنه فلزی کیس کوچک مجهز به چیپست سونی IMX323  و دید در شب سی متری است و قابلیت های فنی بسیار زیادی از جمله: DWDR -UTC و…. دارد، مناسب برای نصب در فضاهای باز و یا بسته میباشد و دارای استاندارد مقاومت در برابر ریزش آب و گرد و غبار IP65 میباشد.

 

 دوربین مداربسته بولت کیس بزرگ دو مگاپیکسل AHD 

این دوربین مداربسته بولت فانتوم مجهز به چیپست سونی IMX323  و دید در شب فوق العاده ای دارد سی و پنج متری را به راحتی در شب به شما نمایش میدهد و قابلیت های فنی بسیار زیادی از جمله: DWDR -UTC و…. دارد، مناسب برای نصب در فضاهای باز و یا بسته میباشد و دارای بدنه ای مستحکم استاندارد مقاومت در برابر ریزش آب و گرد و غبار IP65 میباشد.

 

 

دوربین مداربسته بولت کیس بزرگ دو مگاپیکسل فانتوم

 دوربین مداربسته وریفوکال بولت

این دوربین مداربسته بولت وریفوکال فانتوم مجهز به چیپست سونی IMX323  و دید در شب فوق العاده ای دارد سی و پنج متری را به راحتی در شب به شما نمایش میدهد و قابلیت های فنی بسیار زیادی از جمله: DWDR -UTC و…. دارد، مناسب برای نصب در فضاهای باز و یا بسته میباشد و دارای بدنه ای مستحکماستاندارد مقاومت در برابر ریزش آب و گرد و غبار IP65 میباشد.

این دوربین مداربسته دارای لنز وریفوکال بین 2.8 میلی متر الی 12 میلی متری است و امکان زوم اپتیکال را به کاربر میدهد، فرایند تنظیم زوم و فوکوس این دوربین مدرابسته بسیار آسان است.

دوربین مداربسته بولت وریفوکال دو مگاپیکسل فانتوم
دوربین مداربسته استارلایت

ولت مجهز به چیپست پیشرفته IMX219 سونی استارلایت دارای قابلیت پلاکخوانی با لنز وریفوکال 2.8 میلی متری به 12 میلی متری با کیس فلزی بزرگ و دید در شب با تکنولوژی استارلایت با ماژول و پروژکتور IR پیشرفته پروژکتور دید در شب بسیار مناسب جهت فضا های باز و بزرگ میباشد.

این دوربین مداربسته دارای WDR فیزیگی و تنظیمات مرتبط با پلاک خوانی است و میتوان گفت از قوی ترین دوربین های مداربسته با تکنولوژی AHD عرضه شده در بازار است.

 

دوربین مداربسته استارلایت بولت وریفوکال فانتوم

تمامی دوربین های مداربسته عرضه شده: از جمله همین دوربین مداربسته بولت فلزی کیس متوسط دو مگاپیکسل AHD مجهز به چیپست سونی میباشند و همچنین دارای گارانتی ویژه ی تعویض و قیمت 24 ماهه زرین سیستم هستند
4.9/5 - (7 امتیاز)
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 thoughts on “چیپست دوربین مداربسته

  1. درود.آیا خود این چیپست هایی که معرفی کردید رو میتونید تامین کنید؟ در تعداد بالا و قیمت مناسب. با تشکر.

    1. سلام وقت بخیر
      ما در زرین سیستم انواع چیپست های دوربین های مداربسته IP و انالوگ با لنز ها و IRCUT های مختلف را موجود داریم.
      چیپست های 307 استارلایت سونی -323 سونی – XM و تعداد محدودی چیپست 336 سونی گوشه ای از موجودیات چیپ دوربین مداربسته در زرین سیستم است که جهت مونتاژ و یا تعویض چیپست دوربین مداربسته مورد استفاده قرار میگیرد، در صورتی که مشا دوربین مداربسته ای از نسل های قدیم داشته باشید در صورتی که این قابلیت را داشته باشند که امکان تعویض چیپست وجود داشته باشد در خدمتیم.
      برای اطلاعات بیشتر و یا خرید چیپست دوربین مداربسته و تجهیزات اسمبل کردن دوربین مداربسته میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید.
      با تشکر فراوان