لنز دوربین مداربسته

لنز دوربین مداربسته یکی از مهم ترین قسمت های دوربین مداربسته اسمبل میباشد، دوربین مداربسته از قطعات های متعددی ساخته شده است.دوربین مداربسته اسمبل شده از قطعات متعددی ساخته شده است یکی از این قطعات اصلی لنز دوربین مداربسته میباشد.لنز، چیپست دوربین مداربسته، کابل دوربین مداربسته، بدنه دوربین مداربسته، دید در شب دوربین مداربسته از قطعات اصلی تشکیل دهنده ی دوربین مداربسته هستند، ما در این مقاله به بررسی انوع لنز دوربین مداربسته، زاویه ی لنز دوربین مداربسته و همچنین تاثیر انتخاب لنز بر تصویر نهایی دوربین مداربسته و در نهایت با در نظر گرفتن تکنولوژی و قابلیت های فنی مد نظرتان به شما در انتخاب لنز مناسب کمک خواهیم نمود.

هر لنزی برای چه مکانی مناسب است

لنز های فیکس:

لنز هایی با فاصله ی کانونی ثابت هستند.دوربین هایی با این نوع لنزها امکان زوم اوپتیکال (زوم به وسیله تغییر فاصله کانونی) را ندارند.

فاصله کانونی در این لنزها با واحد میلی متر (mm) اندازه گیری میشود. فاصله کانونی های 2.8، 3.6، 6، 8 میلی متر جزو فاصله کانونی های استاندارد در لنزهای فیکس دوربین مداربسته است.

هرچه این عدد بیشتر باشد تصویر ما به اصطلاح زوم تر و بسته تر و هرچه این عدد کمتر باشد تصاویر بازتر و واید تری را شاهد خواهید بود. دوربین هایی که دارای این لنز هستند در محیط هایی استفاده میشود که زاویه، شعاع و میزان دید دوربین ثابت بوده و نیاز به تغییر ندارند.

لنزهای متغیر:

مدل تنظیم دستی: لنزهای متغییر لنز هایی هستند که میتوان فاصله کانونی آن ها را تغییر داد و تصویر را زوم کرد. به مدل دستی این نوع لنز ها لنز وری فوکال (varifocal) میگویند که با 2 چرخ دنده ای که در آن وجود دارد کاربر میتواند میزان زوم و فوکوس دوربین را تغییر دهد.

مدل تنظیم برقی: به مدل های اتوماتیک و برقی لنز های متغیر، لنز موتورایز (Motorize) میگویند که به کمک موتوری که داخل آن وجود دارد کاربر میتواند با دادن فرمان از طریق دستگاه رکوردر، فاصله کانونی لنز را تغییر داده و تصویر را زوم یا زوم بک کند.
از دوربین های لنز متغیر بیشتر در مکان هایی مانند صندوق های فروشگاهی، باجه های بانک، پیشخوان ها و محیط هایی که پلاک خوانی میکنند استفاده میشود.

نحوه محاسبه زاویه دید دوربین مداربسته

محاسبه زاویه دید لنز دوربین مداربسته دارای جدولی تا حدودی پیچیده است. باید بدانید که دو عامل اصلی تعیین کننده در میزان زاویه دید دوربین مداربسته وجود دارد:لنز دوربین مداربسته زاویه ی تصویر

بررسی زاویه دید لنز های مختلف دوربین مداربسته
  • اندازه چیپست دوربین مداربسته: معمولا با کسری از اینچ نشان داده می شود. برای بیشتر دوربین ها 1/3 اینچ است.
  • فاصله کانونی لنز دوربین مداربسته: معمولا با میلیمتر نشان داده می شود. برای بیشتر دوربین های عادی در بازه ای بین 2.8 تا 12 میلیمتر قرار دارد اما دوربین های با زاویه دید بالا لنزی با فاصله کانونی بین 1 تا 2 میلیمتر دارند.
انواع لنز دوربین مداربسته

 بنابر شرایط مورد استفاده از دوربین مداربسته از لنز های گوناگونی استفاده می شود.

پر کاربرد ترین این لنز ها، 2.8 میلی متری (96درجه) – 3.6 میلی متری (72 درجه) – 4میلی متری (65 درجه) میباشد.
بعد از دیدن تصاویر یک لنز با فاصله کانونی پایین متوجه خواهید شد. هرچه زاویه دید لنز بالاتر باشد تصویر شما گردتر خواهد شد و این کار امکان تشخیص جزئیات در تصویر را به طور جدی کاهش خواهد داد. در ضمن با افزایش زاویه دید دوربین عمق دید آن کاهش پیدا کرده و امکان دیدن جزئیات تصویر به شدت کم می شود.
مقایسه ی میدان دید لنز های مختلف

لنز وریفوکال دوربین مداربسته(VariFocal)

لنزهای VariFocal به لنز هایی گفته می شود که امکان تغییر زاویه دید دارند یعنی می توانند هم تله (نزدیک بین) و هم واید (عریض) بشوند.معمولا کنار توضیحات دوربین مقدار اندازه متغیر لنز را هم می نویسند.

لنز وریفوکال دوربین مداربسته

مثلا لنز وری فوکال 12~ 2.8 یعنی بیشترین و کمترین زاویه دید دوربین به این مقدار می باشد.

لنز وریفوکال دوربین مداربسته جهت تنظیم فاصله کانونی

این لنز ها دارای فاصله کانونی متغیر می باشند یعنی محفظه قرار گیری لنز به صورتی است که قابل باز و بسته شدن است.این لنز ها دارای دو پیچ می باشند که یکی از پیچ ها فاصله را تنظیم می کند و پیچ دیگر فکوس یا شفافیت را تنظیم می کند.

لنز پاناروما (FISH EYE و یا چشم ماهی) 

این لنز ها زاویه ی دید بسیار گسترده ای دارند.

لنز فیش ای

 

 

دوربین های مداربسته مجهز به لنز فیش ای با تصاویر با زاویه ی گسترده ی بزرگی که دارند میتوانند گاها جایگزین چند دوربین مداربسته بشوند.

زاویه لنز بالایی دارند و میتوانند گستره ی وسیعی را مشاهده کنند.

لنز موتورایز (Motorized zoom lens)

در حال حاضر دوربین مداربسته‌ای تولید می‌شوند که فناوری موتورایز (motorized) بر روی لنز آن‌ها تعبیه شده است.

همان طور که در عکس مشاهده می‌کنید، مهندسان بر روی لنز این دوربین‌ها موتور الکتریکی‌‌ای طراحی و نصب کرده‌اند که به صورت کنترل از راه دور قابلیت چرخش لنز، تنظیم فاصله کانونی، زوم و فوکوس اتوماتیک را دارد.

درست بر خلاف لنزهای وریفوکال که شما باید به صورت دستی آن‌ها را تنظیم کنید.

 

قابلیت های دوربین مداربسته موتورایز

• تنظیم زاویه دید لنز دوربین مدار بسته شما برای استفاده از امکانات نرم افزار دوربین مداربسته همانند تشخیص چهره و…

• فوکوس اتومایک برای تصویربرداری کاملا شفاف و بدون تاری دید (از آن جایی که در لنزهای وری فوکال واضح سازی (فوکوس) ممکن است به دلیل عملکرد در شرایط دمایی مختلف تغییر کند و یا تحت تاثیر لرزش‌های ناشی از وزش باد از بین برود، از این بابت کاربر با مشکلاتی مواجه خواهد بود.)

• عدم نیاز به تنظیم دستی زاویه دید هنگام جابه‌جایی محل نصب دوربین

• امکان زوم اپتیکال لنز بدون نیاز به تنظیمات دستی

• گر تعداد دوربین‌ مدار بسته نظارتی شما زیاد است، بهتر است همگی آن‌ها را از نوع موتورایز انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید بدون جا به جایی فیزیکی و تنظیمات دستی زمان‌گیر لنز دوربین‌های خود را از پشت سیستم تنظیم کنید.

در نتیجه، صاحبان امر و کارشناسان به شما خریدار گرامی توصیه می‌کنند به منظور صرفه اقتصادی و کنترل آسان‌تر میتوانید از دوربین های مداربسته موتورایز استفاده نمایید.

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *