دستگاه مدیریت تصویر ( DVR-NVR)

 DVR یا همان سیستم های مدیریت تصاویر ، وظیفه ذخیره سازی انتقال تصاویر و اصوات در پهنای باند اینترنت و یا اینترانت – ویرایش و تغییرات در نمایش تصاویری را دارند که به دوربین ها و برد های صدا متصل میشود.

 

انتقال تصویر و صدا، نمایش تصویر، ذخیره تصاویر همه و همه وظیفه ی این دستگاه DVR میباشد، به عبارتی این دستگاه به مدیریت تصاویر میپردازد.

نکات کلیدی در انتخاب این دستگاه این موارد است: رزولوشن تصاویر دوربین مداربسته متصل به دستگاه – نرم افزار انتقال تصاویر – سرعت ذخیره ی فریم تصاویر در ثانیه – فرمت ذخیره سازی تصاویر (H265 – H264) تعداد پلی بک تصاویر – تعداد هارد های موجود در دستگاه – کیفیت تصاویر ذخیره شده، تعداد دوربین مداربسته و برد صدای قابل پشتیبانی و موارد بسیاری دیگر…… که به صورت اختصاصی در مورد آن توضیح خواهیم داد.انواع دستگاه DVR

 

ANALOG DVR 

این نوع از دسگاه مدیریت تصویر(انالوگ) که به دوربین های مداربسته انالوگ متصل میشوند و وظیفه مدیریت تصاویر خروجی از دوربین های انالوگ را دارند.

این نوع از DVR  فقط قابلیت نمایش دوربین مداربسته انالوگ(دوربین هایی کم تر از 1000 تی وی لاین) را دارد و قابلت انتقال تصویر به صورت P2P را نیز ندارد، سریال ساخت این دوربین های مداربسته قبل از 2016 میباشد.

AHD DVR

برای مدیریت تصاویر دوربین های AHD  از این نوع سیستم ها استفاده میشود مدل هایی از این نوع سیستم ها قابلیت این را دارند که به صورت همزمان به دوربین های انالوگ نیز متصل شوند.NVR 

برای مدیریت تصاویر دوربین ها IP از دستگاه های NVR  استفاده میشود این دستگاه ها قابلیت این را دارند که با اتصال به دوربین های IP وظیفه ی ذخیره سازی انتقال تصاویر در پهنای اینترنت و تغییرات در نمایش تصاویر را دارند.

HYBRID DVR

این نوع از دستگاه های مدیریت تصویر قابلیت ذخیره سازی انتقال تصاویر دوربین های مداربسته انالوگ AHD , IP را دارد و میتواند پی تی زد را نیز کنترل کند این دستگاه ها قابلیت تحلیل هوشمند تصاویر را نیز گاها دارند البته با دسترسی های متفاوت قابلیت دیگری که در این نوع از DVR ها وجود دارد قابلیت ایجاد مونشن دتکتور یا حرکت در تصاویر میباشد به این گونه عمل میکند که در صورتی که دوربین حرکتی و یا تغییر نوری را ثبت نکند تصاویر در هارد دیسک ذخیره نمیشوند.

قابلیت PTZ در دستگاه DVR

دوربین های گردان را با نام های متفاوتی میشناسند یعضی از این نامها عبارتند از PTZ، Speed Dome، Fast Dome و … این دوربین ها دارای قابلیت گردش در جهات مختلف و (معمولا) زوم کردن در یک زاویه خاص هستند. این دوربین های معمولا دارای یک بدنه دام شکل و یک پایه با توجه به شرایط نصب هستند. معمولا در مورد کاربرد دوربین های دام اشتباهات صورت می گیرد. این دروبین های برای پوشش امنیتی در تمامی جهات به هیچ عنوان مناسب نیستند. چراکه تنها یک جهت را در هر لحظه پوشش می دهند. کاربرد اصلی دوبین های دام برای نظارت محیطهای وسیع مانند سوله هاست. استفاده از این دوربین ها به یک اپراتور نیاز دارد و در صورتی که در محل کسی برای تنظیم و مانیتورینگ دوربین حضور نداشته باشد دوربین تنها نقش یک دوربین عادی را بازی خواهد کرد.

 

برای کنترل این دوربین ها نیاز به ریموت مستقل وجود دارد که بتوان با استفاده از آن دوربین ها را کنترل کرد چرخاند و زوم کرد.

ولی دسته ای از دستگاه های DVR  وجود دارد که این قابلیت را دارد که در داخل نرم افزار خود دستگاه و یا حتی نرم افزار نسخه موبایل و یا پی سی دوربین گردان را کنترل کرد.

 

Image result for ‫ریموت کنترل دوربین PTZ‬‎

انتقال تصویر DVR

قابلیت انتقال تصویر یکی از مهم ترین نیاز ها و درخواست های مشتری های از سیستم ها نظارت تصویری میباشد.

انواع سیستم های انتقال تصویر:

 

1 – انتقال تصویر با روش Valid IP در پهنای باند اینترنت قابلیتی است که در دستگاه های DVR قدیمی وجود داشته و برای راه اندازی این نوع از انتقال تصویر که کاری پیچیده زمان بر و هزینه زاست که در آخر انتقال تصویری با قابلیت اطمینان بالا و کیفیت قابل قبولی را نیز به مشتری ارائه نخواهد داد و در حال حاضر منسوخ شده است.

2 – انتقال تصویر به وسیله ی اینترانت که مجموعه های مورد نظر با استفاده از یک شبکه ی محلی به هم متصل میشوند و این گونه اطلاعات در سیستم مبدا (مکانی که دوربین ها وجود دارد ) در مقصد (اتاق مونیتورینگ) قابل استفاده است. این روش روشی بسیار حرفه ای و برای مجموعه هایی با تعداد بالایی از دوربین ها و سیستم ها مناسب است و قابلیت اطمینان بالا و دسترسی های فوق العاده ای دارد اما هزینه ی اولیه اولیه و نگهداری بسیار بالایی را تحمیل میکند.Image result for ‫لینک رادیویی‬‎

3 –  ارتباط رادیویی انتقال تصویر به وسیله ی دیش های رادیویی مجموعه های مورد نظر با استفاده از یک رادیو محلی به هم متصل میشوند و این گونه اطلاعات در سیستم مبدا (مکانی که دوربین ها وجود دارد) در مقصد (اتاق مونیتورینگ) قابل استفاده است.

این روش روشی حرفه ای و برای مجموعه هایی با تعداد زیادی دوربین در فواصل مختلف و در شرایط مکانی با دسترسی سخت مناسب است و قابلیت اطمینان قابل قبولی دارد و هزینه ی اولیه نسبتا بالایی دارد اما گزینه ای مناسب برای شرایط خاص که دسترسی به اینترنت وجود ندارد است.

 نرم افزار های انتقال تصویر

نرم افزار های انتقال تصویری برای دستگاه های DVR و NVR  نسل جدید وجود دارد این دستگاه ها به وسیله ی کابل شبکه مودم متصل میشوند و  هر دستگاهی یک کد اختصاصی و یک پنل کاربری مجزایی در فضای ابری (CLOUD) از قبل مشخص شده در کارخانه دستگاه سازنده دارد.

سپس با نصب نرم افزار موبایلی و یا ورود به پنل کاربری با استفاده پی سی در سایت مورد نظر میتوان اطلاعات را به وسیله ی اینترنت دریافت کرد و تصاویر و اصوات را دریافت کرده و به کنترل سیستم نظارتی پرداخت.

 

 

کارشناسان ما در زرین سیستم جهت مشاوره در طراحی نصب و خرید سیستم های حفاظتی نظارتی در خدمت شما هستنند

تماس با ما 

 

 

 

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 thoughts on “دستگاه مدیریت تصویر ( DVR-NVR)

  1. salam bishtar tozih bedid

  2. این دوربین هایی که آپشنهایی مثل آلارم حرکتی دارن رو چطور میشه تنظیم کرد آلارم به موبایل بفرستن

    1. سلام وقت بخیر
      این تنظیمات مربوط به دستگاه مدیریت تصویر است و میتوانید تنظیمات مرتبط با حرکت و… را فعال نمایید.
      با تشکر