نکات نصب دوربین مداربسته

اصول طراحی و پیاده سازی سیستم نظارتی و نکات نصب دوربین مداربسته

بررسی و شناخت فیزیکی محیط باید بر این اساس باشد که نقاط استقرار تجهیزات مدار بسته مخصوصاً دوربین ها از هر گونه آسیب مصون باشند و تغیرات آب و هوایی و فصلی نتواند اختلالی در روند کارکرد دوربین ها داشته باشد.

در این مقاله ما به نه نکات نصب دوربینن مداربسته میپردازیم امیدواریم جهت نصب دوربین مداربسته این نکات را حتما رعایت بفرمایید.

موارد فنی و مهمی را که باید جهت تشخیص دقیق و صحیح موقعیت نصب دوربین ها را باید حتما در نظر بگیرید.نصب دوربین مداربسته

آموزش گام به گام نصب دوربین مداربسته

این نکات نصب دوربین مداربسته برای شما که دوربین مداربسته را تهیه نموده اید بسیار مفید خواهد بود، برنامه ریزی مراحل نصب دوربین مداربسته به شرح زیر است:

نقطه استقرار دوربین مدرابسته

جهت پوشش مناسب تصویر از یک محیط باید براساس نیازی که مشتری از نظر وضوح تصاویر دارد محیط را به مستطیل های کوچکی تقسیم کنیم که طول این مستطیل ها به اندازه آخرین مقدار برد مفید دید دوربین با وضوح از اجزای تصویر باشد .

برای پوشش دادن به محیط داخلی این مستطیل با در نظر گرفتن ارتفاع اشیای و یا دستگاه هایی که در این محیط قرار گرفته اند ( جهت مانع نشدن در جلوی تصاویر ) دو عدد دوربین مورد نیاز است که این دوربین ها در دو رأس مقابل یکدیگر به گونه ای قرار می گیرند که دارای همپوشی تصویری باشند.

نقطه استقرار دوربین مداربسته نکات نصب

برای پوششهای تصویری پیرامونی نیز پس از در نظر گرفتن حداقل یک دوربین ثابت برای هر دروازه ورودی و خروج که مسلط بر ترددها باشد باید محیط پیرامونی را به گونه ای تقسیم بندی کنیم که فاصله هر دوربین بعدی به اندازه برد مفید قابل تشخیص دوربین ما قبل باشد. جهت قرار گیری دوربین ها باید بصورت هم جهت و متوالی باشد تا هر دوربین بعدی را نیز تامین نماید. در اینجا باید به این مسئله نیز دقت داشت که جهت کلی دوربین ها باید به صورتی باشد که از تابش مستقیم نور خورشید مصون باشد .

 ارتفاع نصب دوربین مداربسته

ارتفاع نصب دوربین بستگی به مساحت محیطی که باید پوشش داده شود و نوع کنترل مورد نیاز دارد .
درمحیط های اداری یا فروشگاهی و مشابه آن که وسعت زیادی ندارند و سقف آنها نیز معمولاً کوتاه است با توجه به اینکه وضوح تصاویر صورت افراد اهمیت دارد لذا باید ارتفاع نصب دوربین به گونه ای در نظر گرفته شود که راستای قرار گیری دوربین به راستای افق بسیار مایل باشد.

نکات نصب ارتفاع دوربین مداربسته

در صورتی که اگر ارتفاع قرار گیری دوربین بالا باشد و راستای دید دوربین رو به پایین باشد آنچه که در تصویر قابل مشاهده است قسمت بالای سر و موهای افراد می باشد و تشخیص هویت افراد بسیار مشکل است.

در محیط های باز و صنعتی که دارای مساحت گسترده باشند و در مواردی که از دوربین های چرخشی جهت پوشش تکمیلی تصویر استفاده می شود می توان دوربین را در ارتفاع های بالای چهار متر نصب نمود، نکته ای که هست اگر فاصله بین دوربین مداربسته تا نقطه ی مورد نظر جهت دید دوربین مداربسته

البته در این موارد باید به این نکته مهم دقت داشته باشیم که حتماً از پایه های مستحکم و یا دکل های با مقطع مثلثی و دارای پایه بتونی استفاده نمود زیرا در مواقعی که از حالت زوم این دوربین ها استفاده می شود حرکات و لرزشهای بسیار ضعیف که در اثر جریان باد بوجود می آید مانع از نمایش تصویر با وضوح و دقت می شود.

زاویه دید دوربین مداربسته

زوایای دید دوربینها توسط لنزهایی که در روی آنها سوار می شوند تعیین می شوند و قابل تغییر است . همانگونه که میدانیم طبق اصول فیزیک هر چقدر زاویه دید با لنز بازتر باشد در نتیجه محیط وسیعتری را در تصویر مشاهده می نماییم و اجزاء تصویر کوچکتر می گردند و بالعکس هر چقدر زاویه لنز بسته باشد محیط کمتری را در تصویر مشاهده می کنیم و در عوض تصویر اشیاء را بزرگتر خواهیم دید.

نکات نصب دوریبین مداربسته لنز دوربین مداربسته

با توجه به این مسئله در محیط هایی که نیاز به پوشش تصویری بصورت عمودی باشد از لنزهایی با زاویه باز استفاده می کنیم و نتیجتاً از تعداد دوربین کمتری جهت پوشش کامل تصویری استفاده می کنیم.

انواع لنز دوربین مداربسته

در محیط هایی که نیاز به کنترل جزئیات می باشد از لنز دوربین مداربسته با زاویه بسته و با قابلیت بزرگنمایی استفاده می کنیم که طبیعتاً در این محیط ها نیاز به استفاده از تعداد دوربین بیشتری می باشد.

لنز فیش ای و لنز ثابت

 

در نظر گرفتن حرکت خورشید

یکی از مهمترین مواردی که باید در انتخاب محل دوربین ها در نظر گرفته شود تاثیرات نور خورشید می باشد . با توجه به این که خورشید منبع نوری بسیار قوی می باشد و در طول قرار گیری آن دائماً در حال تغییر است جهت جلوگیری از بوجود آمدن پدیده ( Back Light ) با پشت زمینه نورانی که باعث سیاه شدن تصویر سوژه می گردد می بایستی تا حد امکان موقعیت قرار گیری دوربین ها را به گونه ای انتخاب کرد که جهت آنها پشت به نور باشد.

نور دهی دوربین مداربسته

در مواردی که نمی توان جهت دوربین را پشت به نور خورشید انتخاب نمود بایستی که ارتفاع محل قرار گیری دوربین را بالا برده و جهت سر دوربین را به پائین انتخاب کنیم تا نقاب کاور بتواند از وارد شدن نور با شدت بالا جلوگیری نماید.

در پاییز با مایل شدن راستای تابش خورشید این مشکل محسوس تر می شود .

نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود وجود روزنه های نورانی در محیط های مسقف است. پنجره ها ، دربها و انعکاس نور خورشید در سطوح سیقلی در محیط های سقف دار نیز مانند خورشید برای تصاویر مزاحمت ایجاد می کنند لذا در نظر داشتن این قسمت ها جهت انتخاب صحیح محل قرار گیری دوربین بسیار ضروری می باشد .

 کنترل محل های ورود و خروج

در یک سیستم جامع حفاظتی نصب حداقل یک دوربین ثابت برای کنترل ورودی و خروجی اصلی الزامی است.

نصب دوربین در ورودی ها

موقعیت نصب این دوربین باید به گونه ای باشد که در طول شبانه روز کلیه ترددهای افراد و خودروها قابل تشخیص باشند، به عبارتی اگر در زمان ورود به مکان شما(از منزل و مغازه و دفتر و…) چهره و ابعاد بدنی هر فرد را ذخیره نمایید، در صورتی که فرد اقدامی را انجام دهد میتوان با تشخیص چهره ی او در دوربین مداربسته ورودی به شناسایی نمودن فرد اقدام نمود.

 تامین نور دوربین مداربسته

از آنجایی که یک سیستم مدار بسته باید به صورت شبانه روزی فعال باشد و در طول شبانه روز نور محیط تغییر می کند .

لذا جهت داشتن تصاویر با کیفیت مطلوب در طول ساعات شب و یا محل هایی که دور از نور طبیعی هستند، داشتن منابع نوری جهت تامین نور محیط هایی که تحت پوشش دوربین های مدار بسته هستند الزامی است .

نور دهی دوربین مداربسته

جهت تامین نور دوربین هایی که در محیط های سقف نصب شده اند بهتر است از نورهای سفید استفاده شود. زیرا استفاده از نورهای غیر سفید باعث می شود که بازتاب آن روی سطوح رنگی، ایجاد رنگ مجازی نماید و تشخیص دقیق رنگ ها را از بین ببرد .

در محیط های باز نیز جهت تامین نور می توان از پروژکتورهای مخصوص دید در شب که به صورت مادون قرمز می باشد استفاده نمود.

 در نظر گرفتن همپوشی دوربین مداربسته

یکی از نکات نصب دوربین مداربسته بسیار مهم در طراحی سیستم های مدار بسته و تعیین محل استقرار دوربین مداربسته مسئله پوشش متقابل دوربین مداربسته می باشد.
در یک سیستم مدار بسته چیدمان دوربین ها باید به گونه ای باشد که خارج شدن سوژه در تصویر یک دوربین همراه ، با وارد شدن آن در تصویر دوربین دیگر باشد. این مسئله باعث می شود که امنیت خود سیستم مدار بسته به مقدار قابل توجهی افزایش یابد در سیستم های پیشرفته تر جهت پوشش تکمیلی به دوربین های چرخشی نیز استفاده می کنند.

همپوشانی دوربین مداربسته

به این ترتیب که درکه اپراتور مورد خاصی را در تصاویر ثابت ببیند و نخواهد جزئیات آن را بررسی کند، می تواند توسط حرکت دادن دوربین متحرک روی آن مورد خاص زوم کند و آن را دقیق تر بررسی کند.

اجرای صحیح نصب کابل و اتصالات 

انتخاب صحیح کابل دوربین مداربسته مورد نیاز با توجه به تعداد دوربین ها و فاصله آنها از مرکز کنترل و اجرای صحیح کابل کشی بر اساس استانداردهای مهندسی تا حد زیادی از بوجود آمدن نویز و پارازیت بر روی تصاویر جلوگیری می کند. استفاده از داکت، کانال و لوله فلکسی مناسب جهت پوشش کابل ها تا حد زیادی امنیت سیستم را در برابرخرابکاری از بین می برد. پیشنهاد ما استفاده از کانال و داکت در فضای بسته و همچنین استفاده از لوله فلکسی و یا لوله فلزی در فضای باز جهت کابل کشی دوربین مداربسته میباشد.نصب و کابل کشی دوربین مداربسته

استفاده از اتصالات پرس شدنی استاندارد و کد گذاری مسیرها و کابل ها نیز امری ضروری در اجرای سیستم مداربسته می باشد.کابل کشی دوربین مداربسته

طراحی مسیر کابل کشی ها، نوع کابل ها، طراحی نقشه دوربین مداربسته

 اعلام حضور دوربین مداربسته

یکی از نکات نصب دورببین مداربسته که در زمان نصب دوربین های مداربسته باید مورد توجه قرار گیرد محسوس بودن دوربین های مداربسته مورد استفاده است.

وجود دوربین های مداربسته ای که حضور آن ها توسط مراجعین حس شود موجب ایجاد حس بازدارندگی از فعالیت های مجرمانه ی ممکنه توسط مجرمان میشود.

تحقیقاتی که در لندن صورت گرفته شد استفاده از دوربین های مدرابسته به صورت محسوسی با ایجاد علائم حضور میتواند امکان وقوع بزه را تا چهل درصد کم کند.

Rate this post
نوشته شده توسط zarinsystem_admin_08
نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 thoughts on “نکات نصب دوربین مداربسته

  1. موقع ظهر به دوربین داخل دفتر ما نور میزنه و چیزی رو نمیشه دید، چی کار باید بکنیم؟!

    1. سلام و عرض ادب و احترام
      شما برای رفع این مشکل میتوانید اقدامات زیر را انجام بدهید:
      1- نور صفحه ی دوربین مداربسته را کم تر کنید و DWDR راا فعال کنید.
      2- مکان دوربین مداربسته را عوض کنید
      3- از دوربین مداربسته ای که تکنولوژی WDR دارد استفاده بفرمایید.

  2. با سلام و تشکر از مطالب مفید شما ، در خط ما قبل آخر کلمه محسوس از نظر املایی نیاز به اصلاح دارد . موفق باشید

    1. ممنون از حسن توجه شما